Sähköpotkulauta toimii sähkömoottorin avulla, joka on rakennettu potkulaudan eturenkaan tai takarenkaan sisään. Moottori saa virtansa akusta, joka on sijoitettu joko astinlaudan tai ohjaustangon sisään. Laudan nopeutta säädellään kaasukahvan tai vivun avulla, vipu löytyy ohjaustangosta.
Sähköpotkulaudan nopeutta voi vähentää kääntämällä kaasukahvaa toiseen suuntaan, jolloin laudan sähkömoottori saa vähemmän virtaa, ja vauhti hidastuu. Kaasukahva on yhteydessä nopeudensäätimeen, joka ohjaa sähkömoottorin saaman virran määrää. Sähköisen potkulaudan nopeutta voi kuitenkin hidastaa myös painamalla jarrukahvoja, jotka löytyvät kaasukahvan tavoin potkulaudan ohjaustangosta.
Sähköpotkulaudassa voi olla joka levyjarrut tai rumpujarrut, jarrut voivat olla joko eturenkaassa, takarenkaassa tai molemmissa renkaissa. Jos laudassa on jarrut molemmissa renkaissa, niin silloin jarrukahvoja on myös kaksi kappaletta. Toinen jarrukahva on yleensä vasemman käden puolella ja toinen jarrukahva oikean käden puolella.
Sähköpotkulaudan osat selitettynä alla olevassa kuvassa:

Sähköpotkulaudan jarrujen toiminta
Levyjarrujen ja rumpujarrujen lisäksi sähköpotkulaudoissa voidaan käyttää moottorijarrua tai jalkajarrua.
Moottorijarrutuksessa sähköpotkulaudan moottori toimii jarruna. Moottorijarru on lukkiutumaton, joten se on erittäin käytännöllinen esimerkiksi alamäkeen ajettaessa, kun vauhtia halutaan hillitä tasaisesti. Joissakin sähköllä toimivissa potkulaudoissa moottorijarrutus varastoi jarrutusenergiaa, ja energia käytetään potkulaudan akun lataamiseen ajon aikana. Sähköpotkulaudan moottorijarrua käytetään kaasukahvan vieressä olevasta peukalovivusta, niissä laudoissa, joissa moottorijarrutus on.
Joissakin sähköpotkulaudoissa on myös jalkajarru. Jalkajarru on yhdistetty potkulaudan takarenkaaseen, joten jalkajarru toimii hyvin hätäjarrutuksessa. Sähköisen potkulaudan nopeaan pysäyttämiseen kannattaakin siis käyttää takajarrua, koska sillä tavoin vältät perän nousemisen irti maasta sekä lentämisen potkulaudan tangon yli.
Levyjarrut ovat yleisin jarrutusmekanismi sähköpotkulaudoissa. Levyjarrujen levyt on kiinnitetty etu- ja takarenkaan akseleihin, ja jarruttaminen tapahtuu kahden jarrupalan avulla. Jarrupalat puristavat jarrulevyä molemmilta puolilta, jotta sähköpotkulaudan vauhti hidastuisi. Levyjarrut ovat ehdottomasti paras jarrumekanismi, mitä sähköpotkulaudassa voi käyttää, koska ne ovat tehokkaat ja toimintavarmat. Levyjarruja kannattaa kuitenkin huoltaa tasaisin ajoin, puhtaus kannattaa tarkistaa ja jarrupalojen kuntoa kannattaa pitää silmällä.
Rumpujarrut ovat toinen jarrumekanismi, joka voi löytyä sähköisestä potkulaudasta. Rumpujarrut eivät ole yhtä suosittu jarrutyyppi sähköisissä potkulaudoissa kuin levyjarrut, mutta rumpujarrujakin käytetään jonkin verran. Rumpujarruissa jarrupalat ovat renkaaseen asennetun rummun sisällä, ja jarrukahvaa painettaessa palat puristuvat rummun sisäpintaa vasten. Myös rumpujarruja kannattaa huoltaa tasaisin ajoin. Rummut kannattaa avata ja tarkistaa jarrupalojen kunto, rummut kannattaa myös puhdistaa huolellisesti.
Levy- ja rumpujarrut toimivat molemmat joko vaijerin avulla tai hydraulisesti. Jarrukahvaa painamalla vaijeri liikkuu ja puristaa jarrupaloja yhteen, ja hydraulisessa jarrussa jarruputkiston sisällä oleva neste painaa jarrupaloja yhteen jarrumäntien avulla. Molempia, sekä hydraulista että vaijerilla toimivaa järjestelmää, kannattaa huoltaa säännöllisesti. Hydraulisessa jarrussa jarrunesteen määrä kannattaa tarkistaa, ja jarruvaijerilla toimivassa järjestelmässä vaijerin kireys on hyvä varmistaa.
Lue myös: Sähköpotkulaudan huolto – Viisi toimenpidettä

Sähköpotkulaudan akun toiminta
Sähköpotkulaudan moottori saa virtansa akusta. Sähköisissä potkulaudoissa käytetään yleensä Li-Ion-, Li-Po- ja LiFePo-akkuja. Akun kapasiteetti ja kennojen määrä sekä laatu määrittelevät sen, miten pitkälle sähköpotkulaudalla pääsee yhdellä latauksella. Sähköpotkulautojen akkukapasiteetti ja toimintajännite vaihtelevat hyvin paljon mallista riippuen. Akkujen jännite vaihtelee yleensä 24 voltin ja 48 voltin välillä. Kapasiteetiltaan pienimmät akut voivat olla alle 10Ah kokoisia, ja suurimmat akut voivat olla kooltaan jopa 30Ah.
Suuremmat akut painavat aina enemmän kuin pienemmän kokoiset akkupaketit. Niinpä suuremmat akut tekevät sähköpotkulaudasta raskaamman, mutta toimintamatka pitenee. Suuremman akun täyteen lataaminen vie myös pidempään kuin pienemmän kokoisen akun, joten jos tarkoituksena on päästä matkaan nopeasti, niin pienemmällä akulla varustettu sähköpotkulauta voi olla paras valinta. Suuren akun aiheuttama lisäpaino voi olla myös haitaksi, jos tarkoituksenasi on kantaa sähköistä potkulautaa mukanasi sisätiloissa, tällöin pienempi akku voi olla parempi valinta.
Sähköpotkulauta isolla akulla on hyvä valinta silloin, kun kuljet pitkiä matkoja ja haluat akun kestävän pitkään. Suuremmalla akulla varustetuissa potkulaudoissa on myös yleensä tehokkaampi moottori, joten ne sopivat paremmin vaativampaan ajoon.
Yleensä sähköisesti toimivan potkulaudan akku on asennettu joko astinlaudan sisään tai sähköpotkulaudan ohjaustankoon.
Lue myös: Miten sähköpotkulaudat ladataan? Skuutin lataaminen pähkinän kuoressa

Sähköpotkulaudan moottorin toiminta
Useimmiten sähköpotkulaudoissa käytetään harjattomia sähkömoottoreita. Sähköisissä potkulaudoissa harjaton moottori on niin sanottu napamoottori, koska se on rakennettu sähköskootterin vanteen sisään. Moottori on asennettu joko etu- tai takapyörään.
Napamoottorit kestävät pitkään ja ne ovat huoltovapaita. Harjattomissa napamoottoreissa on myös se etu, että ne ovat potkulaudan vanteen sisällä suojassa lialta ja vedeltä. Renkaan sisään rakennettu napamoottori ei siis likaannu ulkoisten tekijöiden vuoksi. Toinen napamoottorin etu on se, että moottorin ja renkaan välissä ei ole esimerkiksi ketjullista voimansiirtoa. Kun moottorin voimaa ei tarvitse siirtää renkaalle ketjun tai hihnan avulla, energiaa menee vähemmän hukkaan.
Sähköpotkulaudan moottorin teho vaikuttaa laudan kiihtyvyyteen sekä sen kykyyn nousta mäkiä ja nyppylöitä. Pienimmissä laudoissa moottorin teho vaihtelee noin 100 watin ja 200 watin välillä. Keskikokoisissa sähköpotkulaudoissa tehoa on noin 250-350 wattia, ja sen tehoisella laudalla pärjää hyvin tasaisessa maastossa, kuten kaupungin kaduilla. Jos tavoitteena on kuitenkin nousta jyrkkiä mäkiä ja ajaa vaihtelevissa olosuhteissa, niin sähköpotkulaudan moottorissa olisi hyvä olla nimellistehoa yli 450 wattia.

Sähköpotkulaudan ohjainyksikön toiminta
Sähköpotkulaudan toimintoja ohjataan ohjainyksikön avulla. Tavallisesti ohjainyksikkö on asennettu potkulaudan astinlaudan sisään, mutta joskus se saattaa olla sijoitettuna myös potkulaudan ohjaustankoon.
Ohjausyksikkö on sähköpotkulaudan aivot. Kaikki toiminnot kulkevat ohjainyksikön kautta, ja potkulaudan akku on kytketty siihen. Ohjainyksikön sisällä on muun muassa moottorin nopeussäädin, jonka avulla ohjainyksikkö säätelee sähkömoottorin nopeutta. Sähköpotkulaudan kaasukahva sekä valojen ja muiden sähköisten toimintojen säätely tapahtuu ohjainyksikön avulla.
Ohjausyksikkö on siis yksi sähköpotkulaudan tärkeimmistä osista. Se on yleensä sijoitettu laudan rungon sisään niin, että vesi ja muut roskat eivät pääse häiritsemään sen toimintaa. Viallista ohjainyksikköä ei kannata yrittää vaihtaa itse, sillä yleensä potkulaudan takuu ei enää päde, jos laudan avaa omin nokkinensa. Jos siis epäilet ohjainyksikön olevan viallinen, kannattaa ottaa yhteys laudan jälleenmyyjään.

Sähköpotkulaudan LCD-näytön toiminta
Eri sähköpotkulautojen LCD-näytöt voivat vaihdella paljon. Joissakin laudoissa voi olla yksinkertainen näyttö, jossa näkyy ainoastaan akun sen hetkinen varaustila. Toisissa potkulaudoissa näytön toiminnot voivat olla laajemmat, myös LCD-näytön koko voi vaihdella.
Joissakin sähköpotkulaudan näytöissä on paljon ominaisuuksia, pystyt esimerkiksi näkemään kuljetun matkan sekä nopeuden. Suomen kaupungeissa käytettävien yleisten sähköpotkulautojen näytöillä on myös muuta tietoa, kuten kännykän Bluetooth-yhteyden ilmaiseva symboli. Bluetooth-yhteyden ilmaiseva merkki on välttämätön esimerkiksi Tierin ja Voin sähköpotkulaudoissa, sillä potkulaudat toimivat älypuhelinsovelluksen avulla. Vuokrattavissa sähköpotkulaudoissa, kuten myös joissakin kaupasta ostettavissa malleissa, on myös huoltomerkki, joka syttyy näytölle huollon ollessa ajankohtainen.
Monissa sähköpotkulaudan näytöissä on myös ajovalon tilan ilmaiseva merkki, joka kertoo, milloin ajovalo on laudassa päällä.

Sähköpotkulauta ja ajovalojen toiminta
Sähköpotkulaudoissa etuvalo ja heijastimet ovat pakollisia, aivan kuin lihasvoimalla liikkuvissa polkupyörissä sekä sähköpolkupyörissä. Ajovalon sijaan sähköpotkulautailija voi kuitenkin käyttää myös otsalamppua tai muuta henkilöön kiinnitettävää valaisinta. Äänimerkinantolaite, eli töötti, on myös pakollinen sähköpotkulaudassa, koska laudat luokitellaan kevyiksi sähköajoneuvoiksi.

Yhteenveto sähköpotkulaudan toiminnasta
Sähköpotkulauta toimii samaan tapaan kuin moni muukin päältä ajettava kulkuväline. Tehokas sähkömoottori kuljettaa lautaa eteenpäin, ja voit säädellä laudan nopeutta kaasukahvasta. Tilannenopeus täytyy kuitenkin valita tarkoin, sillä sähköinen potkulauta voi kulkea yllättävän lujaa, moottorin tehosta riippuen.
Jarrut voivat toimia monella erilaisella mekanismilla, ja niiden kunto kannattaa tarkistaa säännöllisesti. Helposti ja turvallisesti pysähtyvä sähköpotkulauta on kaikkien tiellä liikkujien etu. Jarrutusta ei saa kuitenkaan tehdä liian äkkinäisesti, koska vaarana on lentää potkulaudan tangon yli. Sellaista vahinkoa kukaan ei toivo omalle tai muidenkaan kohdalle.
Akut ovat lähes aina litium-pohjaisia, ja niissä riittää mukavasti tehoa. Akkupaketeista voi myös todeta sen, että niiden kapasiteetti vaihtelee paljon. Pienemmän akkukapasiteetin omaavat sähköpotkulaudat sopivat joihinkin tarkoituksiin paremmin kuin laudat, joissa on iso akku. Suuren akkukapasiteetin sähköpotkulaudat puolestaan ovat parempia toisenlaiseen käyttöön.
Sähköpotkulaudalla ajettaessa kannattaa pitää maltti mukana. Sähköllä toimiva potkulauta on paljon kävelijöitä nopeampi, ja nopeasti viilettävät laudat saattavat tulla autoilijoille yllätyksenä. Potkulaudan valojen toiminta kannattaakin siis varmistaa tasaisin ajoin, samoin äänitorven toiminta. Myös kypärä on tarpeellinen varuste jokaiselle sähköpotkulautailijalle.
Lue myös: Voiko sähköpotkulaudalla ajaa talvella? Vinkit talviajoon
Lue myös: Voiko sähköpotkulaudalla ajaa vesisateessa? Skuutista vedenkestävä
Lue myös: Miten sähköpyörä toimii? Sähköpolkupyörän osat ja toiminta
Paluuviite: Sähköpotkulaudan ikäraja – Kuinka nuori saa ajaa skuutilla? | Projektiloota
Paluuviite: Miten sähköpotkulaudat ladataan? Skuutin lataaminen pähkinänkuoressa | Projektiloota
Paluuviite: Sähköpotkulaudan rengaspaineet – Näin löydät oikeat paineet renkaisiin | Projektiloota
Paluuviite: Sähköpotkulaudan huolto – Hyödylliset toimenpiteet | Projektiloota
Paluuviite: Kuinka virittää sähköpotkulauta? Skuutin virittäminen | Projektiloota
Paluuviite: Miten sähköpyörä toimii? Sähköpolkupyörän osat ja toiminta | Projektiloota
Paluuviite: Miksi sähköpotkulauta piippaa? Mahdolliset syyt piippaukselle | Projektiloota
Paluuviite: Onko sähköpotkulauta kannattava hankinta? | Projektiloota
Paluuviite: Miten sähköpotkulauta lukitaan? Erilaiset lukkotyypit | Projektiloota
Paluuviite: Parhaat sähköpotkulaudat 2022 – Vertailu ja hinnat | Projektiloota
Paluuviite: Mitä sähköpotkulaudalla saa tehdä? Kysymyksiä ja vastauksia | Projektiloota
Paluuviite: Onko sähköpotkulaudan ostaminen ekologisempaa kuin vuokraaminen? | Projektiloota
Paluuviite: Miten Tier, Voi ja Lime sähköpotkulauta toimii? | Projektiloota
Paluuviite: Voiko sähköpotkulaudalla potkia tai ajaa ilman akkua? | Projektiloota
Paluuviite: Parhaat sähköpotkulaudat 2023 – Vertailu ja hinnat | Projektiloota
Paluuviite: Paras halpa sähköpotkulauta 2023 – Vertailussa 10 edullista skuuttia | Projektiloota