Sähköautojen latauspisteiden eri mallit Suomessa

Sähköautoja on monenlaisia, sillä eri valmistajia on paljon ja malleja on myös monenlaisia. Toisin kuin voisi ehkä kuvitella, kaikki sähköautot eivät käytä samanlaista latauspistoketta. Itse asiassa Suomessa on yleisessä käytössä neljä erilaista pistoketta.

Suomen neljä yleisintä latauspistoketta ovat Type 2 -pistoke, CCS-pistoke, CHAdeMO-latauspistoke ja Tesla Supercharger -latauspistoke. Pistokkeet eroavat toisistaan hieman, mutta jotkin latauspistokkeet ovat toistensa kanssa yhteensopivia.

Jokaisessa latauspistokkeessa on erilainen latausnopeus ja ne näyttävät erilaisilta. Suomessa on noin 1500 latausasemaa Latauskartta-sivuston mukaan. Eniten asemia on Uudellamaalla, ja mitä pohjoisempaan mennään sitä harvemmassa latausasemat ovat. Etelä-Suomessa ja länsirannikolla latauspisteitä on tiheästi, joten liikkuminen on suhteellisen helppoa.

Lue myös: Mikä on sähköautojen latauspisteiden määrä Suomessa?

Joillakin asemilla voi olla monta erilaista pistoketta, ja toisilla asemilla voi olla monta erilaista latauspistoketta. Latausasemien teho ja nopeus vaihtelevat pistokkeen mallin mukaan, joten se kannattaa ottaa huomioon kun mietit latausaikaa.

Erilaisten latauspistokkeiden latausnopeus sekä muut ominaisuudet voivat vaihdella.

Type 2 -latauspistoke

Type 2 -latauspistoke on yksi yleisimmistä Suomessa käytössä olevista sähköautojen latauspistokkeista. Pistoke löytyy lähes jokaiselta latausasemalta, joten tämän mallisella pistokkeella pystyt lataamaan autoasi monessa paikassa.

Type 2 -mallinen sähköauton latauspistoke on standardipistoke myös muualla Euroopassa. Yksityisillä lataupisteillä Type 2 -latauspistokkeen latausteho on noin 22 kilowattia, mutta julkisilla pisteillä latausteho voi olla jopa 43 kilowattia.

Lähes kaikki latauspisteet on varustettu Type 2 -latauspistokkeella, ja molemmat, Type 1- ja Type 2 -latauspistokkeet sopivat Type 2 -laturiin. Kaikki tyypin kolme latausjohdot käyvät Type 2 -latauspistokkeisiin. Type 2 -pistoketta kutsutaankin “mannekiinipistokkeeksi”, koska se sopii todella moneen eri mallin sähköautoon.

Sähköauton Type 2 -latauspistoke on tavallaan vakiolatauspistoke.

CCS, eli Combined Charging System

CCS-pistoke on paranneltu versio Type 2 -latauspistokkeesta. Lyhenne CCS tulee englannin kielen sanoista Combined Charging System, joka tarkoittaa vapaasti suomennettuna yhdistettyä latausjärjestelmää.

Sähköautojen CCS-latauspistokkeita löytyy Suomesta kahta mallia, CCS-pikalatausta ja CCS-suurteholatausta. Käytännössä pikalatauksen ja suurteholatauksen ainoa ero on latausnopeus, suurteholataus on kaksikosta nopeampi.

CCS-pistoke on periaatteessa samanlainen kuin Type 2 -pistoke, mutta siihen on lisätty kaksi ylimääräistä johdinta. Ylimääräiset johtimet nopeuttavat lataamisprosessia. CCS tukee vaihto- ja tasajännitteitä, joten se sopii monenlaiseen lataukseen. Latausteho voi periaatteessa olla jopa 170 kilowattia, mutta käytännössä teho on yleensä noin 50 kilowattia.

CCS-latauspistoke antaa mahdollisuuden ladata sähköautoa CCS-pikalatauksella tai -suurteholatauksella.

CHAdeMO-latauspistoke

CHAdeMO-latauspistoke on kehitetty Japanissa, ja kuten CCS, myös CHAdeMO-pistoke pystyy lataamaan 50 kilowatin teholla. CHAdeMO-pistoke ei ole kuitenkaan CCS-pistokkeen tavoin yhteensopiva Type 2 -pistokkeen kanssa, joten kannattaa olla tarkkana sen suhteen, missä voit autoasi ladata.

CHAdeMO-latauspistokkeen kanssa yhteensopivia valmistajia ovat Honda, Kia, Mazda, BD Otomobile, Citroen, Mitsubishi, Nissan, Peugeot, Subaru, Tesla (adapterin kanssa) ja Toyota.

Monet japanilaiset sähköautot ovat yhteensopivia CHAdeMO-pistokkeen kanssa.

Tesla Supercharger -latauspistoke

Tesla käyttää Superchargerissaan muunneltua versiota Type 2 -pistokkeesta. Teknisiltä ominaisuuksiltaan Teslan Supercharger on samanlainen kuin Type 2 -pistoke. Latausteho on kuitenkin huomattavasti suurempi, jopa 150 kilowattia. Tehokkaan latauksen ansiosta muun muassa Tesla Model S voidaan ladata 80 prosenttisesti täyteen vain 30 minuutissa.

Tesla Supercharger muistuttaa ulkonäöltään Type 2 -latauspistoketta, sillä Teslan laturi on kehitetty Type 2 -laturin pohjalta. Pistokkeet ovat yhteensopivia.

Yhteenveto sähköautojen latauspistokkeista

Latauspisteitä voisi käytännössä olla yhtä monta kuin on autovalmistajiakin. Onneksi valmistajilla on kuitenkin ollut järkeä päässään, ja useimmat latauspistokkeet ovat yhteensopivia muiden kanssa. Adaptereita löytyy myös sähköautoihin erikoistuneista kaupoista, joten oikeanlaisella adapterilla voi päästä pitkälle.

Pisteiden teho vaihtelee mallin mukaan, ja Teslan Supercharger vaikuttaisi olevan nopein latauspistoke Suomessa. Sähköautoa hankkiessa kannattaa siis kiinnittää erityistä huomiota myös latausnopeuteen. Liian hidas lataus voi haitata matkantekoa ja olla pitkästyttävää.

Yksi kommentti artikkeliin ”Sähköautojen latauspisteiden eri mallit Suomessa

  1. Paluuviite: Mikä on sähköautojen latauspisteiden määrä Suomessa? | Projektiloota

Jätä kommentti