Sähköautolla voi vetää peräkärryä, jos autossa on vetokoukku. Sähkötoimisuus ei ole este peräkärryn vetämiselle, ja peräkärryn vetämiseen on olemassa muutamia tarpeeksi tehokkaita sähköautoja. Esimerkiksi Tesla Model X pystyy vetämään 2250kg jarrullista peräkärryä. Myös Audi E-tron 50 ja Mercedes-Benz EQC pystyvät vetämään 1800kg kärryä.
Joissakin sähköautoissa on vetokoukku, mutta niillä pystyy vetämään ainoastaan pientä kuormaa. Esimerkiksi vuoden 2021 Hyundai Kona Electriciin saa asennettua vetokoukun, mutta suurin mahdollinen vetomassa on ainoastaan noin 300 kiloa. Kona Electricin vetokoukkuun saakin siis mainiosti vaikkapa polkupyörätelineen kiinni, mutta peräkärryn vetämiseen autosta ei ole.
Ensimmäisissä markkinoille tulleissa sähköautoissa ei ollut vetokoukkua ollenkaan, koska valmistajat pelkäsivät sähköisen voimalinjan kestävyyden puolesta. Koska ensimmäisissä sähköautoissa ei ollut vetokoukkua, moni elää edelleen siinä uskossa, että millään sähköautolla ei voi vetää kärryä. Tilanne on kuitenkin muuttumassa, sillä yhä useammassa sähköautossa on tarpeeksi potkua peräkärryn vetoon.
Autovalmistajilla on kaksi ongelmaa peräkärryjen ja sähköautojen kanssa, sähkömoottorin voimansiirto ja akun kestävyys. Tässä artikkelissa syvennytään molempiin ongelmiin, ja miksi ne on syytä ratkaista.

Miksi kaikilla sähköautoilla ei voi vetää peräkärryä?
Lähes kaikki sähköautot ovat automaattivaihteisia, koska automaattinen voimansiirto toimii paremmin sähköisen voimalinjan kanssa. Sähköautoissa on tyypillisesti yksi tai kaksi moottoria, joista jokainen pyörittää yhden akselin renkaita. Sähköllä toimiva auto pelittää siis hieman eri tavalla kuin esimerkiksi bensiinimoottorilla varustettu ajoneuvo.
Tavallisissa polttomoottoriautoissa on vaihdelaatikko moottorin ja renkaiden välissä, vaihteita vaihdetaan kytkimen avulla, joka vapauttaa vedon moottorin ja vaihdelaatikon välissä. Oikealla kytkimen käytöllä voi suorittaa hitaan liikkeellelähdön esimerkiksi ylämäessä.
Sähköautoissa ei siis tarvita samanlaista kytkintä kuin polttomoottoriautoissa. Kytkimen puuttuminen aiheuttaa ongelmia testeissä, joissa sähköauton pitää tehdä mäkilähtö täyteen lastatulla peräkärryllä 12 prosenttia jyrkkään rinteeseen. Useimmat polttomoottorilla varustetut autot suoriutuvat testistä ongelmitta, sillä kytkimen tai momenttisäätimen avulla auto lähtee liikkeelle sulavasti.
Sähköauton moottorit tuottavat kuitenkin tehon renkaille salamannopeasti, jolloin vääntö ei lisäänny hiljalleen, kuten kytkimellä varustetuissa autoissa. Renkaat saavat voiman yhtäkkiä, mikä johtaa auton jumittumiseen paikalleen. Tilanne on verrattavissa siihen, että yrität suorittaa mäkilähdön tavallisella autolla siten, että nostat kytkimen ylös liian nopeasti.
Liian nopea voimansiirto on siis sähköautojen ongelma peräkärryä vetäessä. Autovalmistajat ovat kuitenkin työskennelleet ongelman kanssa, ja tietyt automallit pystyvät suorittamaan mäkilähtöhaasteen kunnialla.

Voiko sähköautolla vetää asuntovaunua?
Sähköautolla voi vetää asuntovaunua, jos autossa on vetokoukku ja asuntovaunu ei ole liian painava. Useimmat asuntovaunut painavat noin 1300 kiloa, joten ainakin niin paljon sähköautossa pitäisi olla vetovoimaa. Esimerkiksi Audi e-tron Quattro 55 ja Mercedes-Benz EQC pystyvät vetämään asuntovaunua.
Asuntovaunun vetäminen on periaatteessa siis sama asia kuin peräkärryn vetäminen. Asuntovaunu on vain itsessään painavampi, eikä sitä ole tarkoitus lastata täyteen tavaraa kuten peräkärryä. Jos sinulla on siis vaunun paino tiedossasi, niin sillä pääsee jo pitkälle.
Asuntovaunut eivät ole kuitenkaan mitään kevyitä välineitä, joten kannattaa varmistaa, että sähköautossa riittää tehoa vaunun vetämiseen. Kuten jo mainittiinkin, niin Audi e-tron ja Mercedes-Benz EQC ovat hyviä valintoja asuntovaunun vetoon. Myös Teslan model X on erinomainen valinta, sillä se pystyy vetämään jopa 2250kg kuormaa.
Painon lisäksi toinen asuntovaunun ja peräkärryn erottava tekijä on painon jakautuminen sekä koko. Paino jakautuu asuntovaunussa suhteellisen tasaisesti, koska se tekee vaunusta vakaamman ja turvallisemman. Perävaunussa paino jakautuu kuorman kasaamisen mukaan. Asuntovaunulla on myös enemmän kokoa, joten näkyvyys taakse saattaa olla huonompi kuin perävaunulla ajettaessa.

Sähköauton akun kesto peräkärryn kanssa
Toinen ongelma, mikä sähköautoilla on peräkärryn vetämisen kanssa, on akun kesto. Sähköauton moottorit kuluttavat enemmän virtaa, kun auto vetää peräkärryä. Sähkömoottorit tarvitsevat enemmän vääntöä, joten akku joutuu vapauttamaan energiaa nopeammin. Tämä voi johtaa sähköauton akun ylikuumenemiseen ja käyttöiän lyhentymiseen.
Sähköauton akku on ajoneuvon herkin komponentti, joten sen kuumeneminen vaikuttaa negatiivisesti moneen asiaan, esimerkiksi muiden sähköosien kestävyyteen ja suorituskykyyn. Siispä auton akkua täytyy jäähdyttää tehokkaammin, kun sähköautolla vedetään peräkärryä. Autovalmistajat parantelevat autojensa akkuteknologiaa koko ajan, ja tehokkaampia jäähdytystapoja keksitään myös. Joissakin sähköautoissa ongelma onkin jo ratkaistu.
Suomen oloissa sähköautojen akut pääsevät ylikuumentumaan varsin harvoin, sillä meillä ei ole kovia helteitä koko ajan. Koleassa ilmastossa akku joutuu pienemmälle kuormitukselle, joten Suomessa sähköautojen akut eivät ylikuumene niin usein. Pakkanen tosin aiheuttaa omat haasteensa akuille.
Kuumenemisen lisäksi täytyy ottaa huomioon, että sähköauton toimintamatka pienenee sitä mukaa kun autolla vedetään kuormaa. Suurempi paino tarkoittaa suurempaa sähkönkulutusta, joten peräkärryä vetäessä autolla pääsee lyhyemmän matkan yhdellä latauksella.

Sähköautoja, joilla voi vetää peräkärryä
Tesla Model X (2250kg)
Teslan Model X soveltuu peräkärryn vetämiseen, ja auto pystyy vetämään kunnioitettavat 2250 kiloa massaa perässään. Model X on nelivetoinen, ja hevosvoimia menopelissä on mukavat 417 kappaletta. Tämä sähköauto onkin siis hyvä valinta, jos haluat tehokkaan nelivetoauton, jolle kuorman vetäminen ei tuota hankaluuksia.

Tesla Model 3 (910kg)
Toinen Tesla, jolla voit vetää peräkärryä on Model 3. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että Model kolmessa ei ole yhtä paljon tehoa kuin Model X -mallissa. Tällä Teslalla pystyy vetämään ainoastaan 910 kilon peräkärryä kuormineen.

Jaguar I Pace (750kg)
I Pace on Jaguarin täyssähköinen kaupunkimaasturi, joka on ulkonäöltään tyylikäs. Viisipaikkainen maasturi pystyy kuitenkin vetämään ainoastaa 750kg kuormaa, joten mitään isoja peräkärryjä tällä laitteella ei vedellä. Nollasta sataan auto kiihtyy noin 4,8 sekunnissa.

Audi e-tron Quattro 55 (1800kg)
Audi Quattrosta tehtiin sähköinen, ja autosta löytyy kyllä vetovoimaa. Uudella e-tron Quattrolla pystyy vetämään 1800 kilon peräkärryä ja kuormaa. Audin sähköauto pärjää siis vertailussa Tesla Model X:n kanssa, myös hevosvoimissa. Sähköisestä Quattrosta löytyy heppoja 402 kappaletta, ja auton hinta on alkaa Suomessa noin 70 000 eurosta.

Mercedes-Benz EQC (1800kg)
Mersun sähkömaasturi on todella samankaltainen Audin Quattron kanssa. Molemmat pystyvät vetämään 1800kg painoista peräkärryä, ja molemmissa on 402 hevosvoimaa. Eroja löytyy kuitenkin akun puolelta, sillä EQC-sähköautossa on hieman pienempi akkukapasiteetti, ja näin ollen myös toimintasäde on lyhyempi. Hintaa Mercedeksellä on kuitenkin reilummin kuin Audilla, sillä EQC maksaa noin 10 000 euroa enemmän.

Kannattaako sähköautolla vetää peräkärryä?
Jos haluat vetää sähköautolla peräkärryä ja valmistaja antaa siihen luvan, niin mikään ei estä sinua tekemästä tätä. Kannattaa kuitenkin varmistaa, että voit vetää haluamallasi sähköautolla suunnittelemaasi kuormaa. Kuten listasta voi huomata, sähköautojen vetokyky voi vaihdella paljonkin mallista riippuen.
Harvasta sähköautosta on kuitenkaan kovaksi työjuhdaksi, sillä painorajat tulevat vastaan. Kytkimen puuttuminen vaikeuttaa liikkeellelähtöä ison kuorman kanssa, ja tämä saattaa olla yksi syy sille, miksi sähköisiä traktoreita ei juurikaan ole markkinoilla. Työhommiin ei siis kovin monesta sähköautosta ole. On myös omistajan oman harkinnan varassa, haluaako ottaa 70 000 euron autoa työmaalle. Tehokkaat sähköautot, joista voisi olla työjuhdiksi, ovat kalliita.
Yksi riski on myös akun mahdollinen kuluminen, mitä jo käsittelinkin kirjoituksessa aiemmin. Voit vetää sähköautolla peräkärryä, mutta samalla otat riskin akun kulumisesta. Sähköauton moottorit vaativat suurempaa voimaa peräkärryn kanssa, jolloin akku saattaa ylikuumentua. Auton akun vaihtaminen ei ole halpa operaatio, ja se voi maksaa 2 000 eurosta aina 10 000 euroon asti. Helpotusta tuo toki Suomen viileä ilmasto, joka ehkäisee akun ylikuumenemista. Akkutekniikka kehittyy myös koko ajan eteenpäin, joten on vain ajankysymys, koska markkinoille tulee sähköautoja entistä kestävämmillä akuilla. Teslojen akut ovatkin todella kestäviä, sillä niillä voi ajaa jopa 500 000 kilmoetriä ennen kuin akun vaihtaminen tulee ajankohtaiseksi. Kannattaa myös muistaa, että sähköauton käytetyn akun voi aina myydä eteenpäin niitä ostavalle taholle. Käytetystäkin akusta saa siis rahaa takaisin.
Markkinoilla on siis joitakin erinomaisia vaihtoehtoja heille, jotka haluavat sähköauton, joka kykenee kärryn vetämiseen. Tarkkana kannattaa silti olla, jotta löydät itsellesi parhaan vaihtoehdon.
Lue myös: Mikä on sähköautojen latauspisteiden määrä Suomessa?
Paluuviite: Miksi bensan hinta nousee ja mikä vaikuttaa hintaan? | Projektiloota
Paluuviite: Miten sähköauto toimii? Sähköauton osat ja toiminta | Projektiloota
Minulla ei ole ikinä ollut sähköautoa joten niiden puolustaminen ei tarvitse olla minun intresseissäni. Sähköisellä skootterilla ajoin tosin yli 3000 km. Tämä vetokoukun puuttuminen oli aina yksi peruste piilottaa se tosiasia ettei ole ollut lopulta riittävästi rahaakaan ostaa sähköautoa (tai kyllä Rolls Royceakaan). Silti, molemmat mainitut kiinnostavat ja nimenomaan teknisenä ihmisenä noin vaihtoehtona. Rakennan mökkiä ja koukulla on käyttöä. Miksen tekisi myös aurinko- ja tuulienergiaa mökilläni. Mielestäni pitää antaa mahdollisuus kaikille vaihtoehdoille eikä hitsata niitä kiinni. Joskus oli meillä kokeiluja petroolilla kulkeville autoille ja se verotettiin käyttökelvottomaksi. Kysynnän loputtua moottoripetroolin valmistus lopetettiin. Siinäkin tekniikka ei ollut syypää mutta voimakkaat puolestapuhujat tarvitsivat lopulta kumminkin tänä päivänä vaihtoehdon sillekin. Tallistani löytyy diesel- ja bensa-auto sekä myös kaksitahtinen museoauto. Sekä asentamaton tuuligeneraattori…..
TykkääTykkää
Paluuviite: Miksi Sähköautolla Ei Saa Vetää Peräkärryä? - Suomen tietoportaali