Miksi renkaissa on karvoja? Renkaiden karvat selitettynä

Jotkut ihmettelevät renkaiden pinnoilla olevia karvoja, joille ei vaikuta löytyvän minkäänlaista järkevää selitystä. Tässä artikkelissa kerrotaan pienten karvalta näyttävien ulokkeiden tarkoitus ja otetaan hieman tarkempi katsaus renkaan valmistukseen.

Renkaissa on karvalta näyttäviä ohuita ulokkeita, koska ne syntyvät renkaan pintaan valuprosessin aikana. Renkaiden sula kumi asetetaan metalliseen valumuottiin, ja kumi tiivistetään muotin pintaan paineilmalla. Valumuotissa on ilmareikiä, jotka synnyttävät karvalta näyttävät ulokkeet.

Auton renkaissa olevilla pienillä “karvoilla” ei siis ole mitään erityistä tarkoitusta. Ne eivät ole vaarallisia, ja niiden katkeaminen ei haittaa. Jotkut ovat jopa arvelleet, että kyseisiä ulokkeita syntyy käytettyyn renkaaseen. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa, sillä karvat löytyvät ainoastaan uusista renkaista.

Moni ihmettelee renkaan pinnalla olevia pieniä karvalta näyttäviä ulokkeita. Niille on kuitenkin luonnollinen selitys.

Auton renkaan karvojen hyödyt

Yksi hyöty auton renkaiden karvoista kuitenkin on, sillä niistä voit päätellä, onko rengas uusi vai vanha. Jos renkaassa on kyseisiä karvoja, eli ohuita ulokkeita pinnassa, voit olla varma, että rengas on uusi. Joskus karvoja on kuitenkin myös renkaan kyljessä, ja kyljessä olevat ulokkeet kuluvat hitaammin pois.

Jos joku siis yrittää myydä sinulle uusia renkaita, mutta et näe missään valusta tulleita ulokkeita, on suuri mahdollisuus, että rengas ei ole uusi. Paras tapa varmistua renkaan kunnosta on kuitenkin mitata renkaan kulutuspinta. Kulutuspinta saadaan selville mittaamalla renkaassa olevan uran syvyys. Uusissa renkaissa urasyvyys on usein yli seitsemän millimetriä.

Auton renkaiden kumiseos

Autojen renkaat valmistetaan vahvasta kumista, johon voidaan käyttää jopa kymmeniä erilaisia valmistusaineita. Kumi ja kemikaalit sekoitetaan toisiinsa kuumentamalla, jotta aineista tulisi yhtenäinen seos. Renkaisiin käytetään kuitenkin muitakin materiaaleja, ei pelkästään kumia, kuten tulet kohta huomaamaan.

Seosta käytetään monella eri tavalla renkaan valmistuksessa. Seos jäähdytetään ja siitä tehdään littanoita pätkiä, jotka jaetaan käytettäväksi eri valmistusvaiheissa. Renkaan valmistus on monivaiheinen prosessi, joten ei ihmekään, että ne voivat maksaa yllättävänkin paljon.

Renkaan kumiseoksessa on monia erilaisia raaka-aineita.

Yksi osa kumista käytetään renkaan rungon tekemiseen. Tähän osaan upotetaan erikoisvalmistettua kangasta, joka vahvistaa kumiosaa. Vaikka renkaissa käytettävä kumi onkin vahvaa, niin pelkkä kumiseos ei olisi millään riittävän kestävä kovissa nopeuksissa.

Toinen renkaan osa valmistetaan rautalangoista, jotka valetaan kumin sisään. Yhdessä säikeet muodostavat renkaan vyön, joka vahvistaa rengasta vanteen kohdalta. Langat pitävät renkaan vyön tiukkana, jotta rengas ei lipeäisi pois vanteelta. Säikeillä vahvistettuja osia tulee kuhunkin renkaaseen kaksi kappaletta, yksi molemmille sivuille.

Kolmas osa valmistetaan pelkästään kumista, ja sitä tarvitaan renkaan kasaamisessa. Kaksi kumirinkulaa ovat tavallaan renkaan ensimmäinen runko, jonka ympärille rengas rakennetaan. Näiden kahden rinkulan avulla renkaan valmistus voidaan aloittaa.

Auton renkaan rungon valmistus

Renkaan kasaaminen aloitetaan laittamalla kaksi puhtaasta kumista valmistettua rinkulaa pyörivään muottiin. Muotti ei pyöri mitenkään kovaa nopeutta, vaan renkaat valmistetaan rauhalliseen tahtiin virheiden välttämiseksi. Kumista valmistetut kaksi rinkulaa toimivat tavallaan renkaan runkona, ja niiden ympärille rengas kasataan.

Rinkuloiden päälle levitetään ensimmäinen kerros kumia, jolloin rinkulat jäävät kumin sisään. Ensimmäinen kerros on puhdasta kumia, ja se toimii tavallaan ulkorenkaana tubeless-renkaassa.

Puhtaan kumikerroksen jälkeen renkaan päälle levitetään toinen kerros kumia, johon on valettu sisään erikoisvalmistettua kangasta. Kerroksen tehtävä on tehdä renkaasta jämäkkä, jotta se säilyttäisi muotonsa kovissakin olosuhteissa. Kangas kerros yhdistetään alempaan kerrokseen kahdella metallisäikeillä vahvistetulla kumin pätkällä, jotka kiinnitetään renkaan sivuille. 

Samaan aikaan valmistetaan renkaan toinen osa, joka koostuu metallisäikeillä vahvistetusta kumista ja kulutuspinnasta. Metallisäikeillä vahvistetun kumin päälle kierretään kerros kulutuspintana toimivaa paksua kumiseosta.

Lue myös: Mitä auton renkaiden merkinnät tarkoittavat?

Renkaassa oleva merkintä ”Radial” tarkoittaa, että renkaassa on vyörakenne. Käytönnässä kaikki renkaat ovat vyörakenteellisia.

Renkaan lopullinen valmistus

Kun molemmat renkaan osat ovat valmiit, on aika yhdistää ne. Kulutuspinnalla varustettu renkaan osa pujotetaan aiemmin valmistetun rungon päälle, jolloin ne jämähtävät yhteen. Tämän jälkeen kone syöttää renkaan sisälle ilmaa, jolloin se hakeutuu muotoonsa. Kyseisen vaiheen jälkeen rengas alkaa vasta etäisesti muistuttaa auton rengasta.

Molemmat renkaan palat ovat jämähtäneet toisiinsa kiinni paineilman avulla, joten ne ovat nyt yksi kokonaisuus. Renkaan kuviointi kuitenkin vielä puuttuu.

Kuviointi valmistetaan muotissa, johon rengas laitetaan. Muotissa on kova lämpö ja puristus, joten renkaan ulompi kerros sulaa sille suunniteltuun muotoon. Tällä tavalla renkaan kuviointi syntyy, ja samalla syntyvät renkaan karvat, koska muotissa on pieniä reikiä ilman poistamiseksi muotista.

Periaatteessa mikä tahansa rengas pystyttäisiin valmistamaan samalla menetelmällä, muottia vain vaihdettaisiin sen mukaan, mikä kuviointi halutaan. Loppuvaluun käytettävä muotti onkin siis yksi tärkeimmistä renkaan valmistamiseen käytettävistä koneista, koska se määrittelee renkaan pidon sekä vedenpoistotehon.

Rengas saa lopullisen kuviointinsa muotissa, joka synnyttää myös ”karvat”.

Yhteenveto renkaiden karvoista

Renkaiden valmistus on monivaiheinen prosessi, joten ei ihmekään, jos ne maksavat enemmän kuin kuvittelisi. Kumia käytetään monella eri tavalla, ja renkaita vahvistetaan kankaalla sekä metallisäikeillä. Rengas on siis paljon monipuolisempi kokonaisuus kuin pelkkä kumipötkylä.

Niin sanotut karvat renkaisssa eivät ole mitenkään hyödyllisiä muuta kuin valmistuksen kannalta. Renkaan karvoissa on kuitenkin se hyvä puoli, että voit päätellä renkaan olevan uusi, jos karvoja on vielä tallella.

Valumuotti on tärkein työkalu renkaiden valmistuksessa, sillä sen tekemä kuvio vaikuttaa todella ratkaisevasti renkaan ominaisuuksiin. Voisi siis kuvitella, että renkaan suunnitelu on pitkälti parhaan valumuotin suunnittelua.

Lue myös: Miten suojat auton katalysaattori varkauksilta?

Lue myös: Mikä on paras autovaha? Vertailussa 8 hyvää autovahaa

2 kommenttia artikkeliin ”Miksi renkaissa on karvoja? Renkaiden karvat selitettynä

  1. Paluuviite: Mitä auton renkaiden merkinnät tarkoittavat? | Projektiloota

  2. Paluuviite: Mikä on paras autovaha? Vertailussa 8 hyvää autovahaa | Projektiloota

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s