Mitä auton renkaiden merkinnät tarkoittavat?

Auton renkaiden merkinnät tarkoittavat renkaiden eri ominaisuuksia. Renkaissa olevat merkinnät antavat tietoa sen mitoista, nopeusluokasta, rakenteesta ja kuormitusluokasta. Oikea rengaskoko riippuu auton vanteen koosta. Myös auton rekisteriotteessa kerrotaan sallitut rengaskoot.

Renkaan kyljessä oleva merkintä voi olla esimerkiksi: 205/55 R16 91T

Renkaan kyljessä olevat merkinnät kertovat paljon hyödyllistä tietoa renkaasta.

Renkaan leveyden merkinnät millimetreinä

Renkaan kyljessä olevan tekstin ensimmäinen merkintä, tässä esimerkkitapauksessa 205, tarkoittaa renkaan leveyttä millimetreinä. Leveys mitataan renkaan kyljestä kylkeen, eli renkaan leveydellä ei tarkoiteta kulutuspinnan leveyttä.

Renkaan leveys vaikuttaa auton ajotuntumaan, sillä leveämpi rengas antaa paremman ajotuntuman. Tämän vuoksi kilpa-autoissa on yleensä leveämmät renkaat. Leveiden renkaiden huonona puolena voidaan pitää suurempaa rengasmelua sekä isompaa polttoaineenkulutusta. Leveässä renkaassa isompi osa renkaasta ottaa kiinni maahan, jolloin melu kovenee ja kitka lisääntyy.

Henkilöautojen renkaissa on otettu huomioon sekä kapeiden että leveiden renkaiden hyödyt. Tästä syystä tavalliseen maantieajoon tarkoitetut renkaat ovatkin kompromissi ajotuntuman, pidon, melun ja polttoaineenkulutuksen välillä.

Ensimmäinen numero renkaan kyljessä tarkoittaa sen leveyttä millimetreinä.

Renkaan profiilisuhde merkittynä prosentteina

Renkaan profiilisuhde tarkoittaa renkaan korkeutta poikkileikkausleveydestä prosentteina. Profiilisuhde lasketaan siten, että ensin mitataan renkaan leveys. Tässä esimerkissä renkaan leveys on 205 millimetriä. Tämän jälkeen mitataan renkaan korkeus. Korkeus mitataan renkaan kulutuspinnasta siihen kohtaan, missä vanne tulee vastaan. Korkeutta ei siis mitata maasta renkaan päälle asti.

Renkaan korkeus suhteutetaan renkaan leveyteen, jolloin saadaan profiilisuhde. Tavallisesti renkaan korkeus suhteutettuna leveyteen on noin 55-65 prosenttia. Tässä esimerkissä profiilisuhde on 55 prosenttia.

Alle 50 prosentin profiilisuhteella varustetut renkaat voidaan luokitella matalaprofiilirenkaiksi. Matalan profiilin renkaat ovat siitä hyvät, että auto ohjaantuu nopeammin, ja kuski pystyy tekemään tarkempia ohjausliikkeitä. Toisaalta suuremman profiilin renkaat ovat mukavampia ajaa, ja isolla profiililla varustetut renkaat joustavat enemmän.

Renkaan profiilisuhde on eroteltu viivalla renkaan leveydestä.

Renkaan rakenteen merkintä

Renkaiden kyljessä kerrotaan myös renkaan rakenne. Rakenne on merkitty lähes aina R-kirjaimella, joka tarkoittaa vyörengasta (radial). Käytännössä kaikki nykyaikaiset renkaat ovat vyörenkaita, eli kaikista löytyy merkintä “R”.

Vyörakenne tarkoittaa sitä, että rengas on vahvistettu vyön kaltaisilla rautalangoilla. Rautalangat ovat renkaan sisällä ja muodostavat yhdessä vyön, joka vahvistaa rengasta ja pitää sen muodossaan.

Voit lukea lisää renkaan valmistusprosessista artikkelista, jonka kirjoitin jokin aika sitten. Artikkeli käsittelee renkaan pinnassa olevia “karvoja” ja vastaa siihen, miksi renkaiden pinnalla on niitä. Tekstissä keskitytään kuitenkin muutenkin renkaan valmistukseen ja prosessiin.

Lue myös: Miksi renkaissa on karvoja? Renkaiden karvat selitettynä

Käytännössä kaikki renkaat ovat radial, eli vyörenkaita. Vyörakenne on merkitty R-kirjaimella.

Vanteen halkaisijan merkintä

Esimerkissä vanteen halkaisija on ilmoitettu renkaan rakenteen jälkeen. Tässä tapauksessa vanteen halkaisija on siis 16 tuumaa. Vanteen halkaisija vaikuttaa merkittävästi renkaan kokoon, koska se käytännössä määrittelee renkaan mitat.

Mitä suurempi vannekoko on sitä enemmän rengas yleensä maksaa. Jos vannekokoa kasvatetaan autossa, niin vastaavasti renkaan profiilin täytyy pienentyä, jotta rengas mahtuisi vanteineen autoon. Auton rekisteriotteessa on kuitenkin ilmoitettu ajoneuvoon sallittu vannekoko, ja uusi vanne saa poiketa enintään yhden tuuman sallitusta koosta. Muussa tapauksessa ajoneuvo pitää muutoskatsastaa.

Jos auton rekisteriotteessa siis ilmoitetaan vannekooksi 16 tuumaa, niin voit laittaa autoon 15 tai 17 tuuman vanteen ilman muutoskatsastusta.

Muutoskatsatuksen hinta on noin 45-60 euroa. Muutoskatsastukseen voi ilmoittautua ottamalla yhteyttä katsastusasemaasi. Tavallisen ajanvarauksen kautta muutoskatsastukseen ei yleensä pääse, vaan asia hoituu sähköpostilla tai soittamalla.

Vanteen halkaisija ilmoitetaan tuumina renkaan kyljessä. Tässä tapauksessa halkaisija on 16 tuumaa.

Renkaan kuormitusluokan merkinnät

Renkaan kuormitusluokka kertoo sen, miten paljon painoa rengas kestää. Tässä esimerkissä renkaan kuormitusluokka on 91, joten rengas kestää 615 kilon kuorman. Renkaiden kuormitusluokan täytyy olla yhteensopiva auton kanssa, jotta renkaat eivät joutuisi liian suuren kuormituksen alle. Numeron perässä mahdollisesti oleva merkintä “XL” tai “EL” tarkoittaa korotettua kuormitusluokkaa.

Kuormitusluokka kertoo, miten paljon painoa yksi rengas kestää. Paino jakaantuu neljälle renkaalle, joten lukeman voi kertoa neljällä.

Renkaiden yhteenlasketun kuormitusluokan tulee ylittää auton kokonaispaino. Jos auto siis painaa esimerkiksi 1500 kiloa, niin paino jaetaan neljällä, koska renkaita on neljä. Tällöin jokaisen renkaan kantavuuden pitää olla vähintään 375 kiloa. Kuormitusluokan 75 renkaat täyttävät vaatimuksen, sillä jokainen rengas pystyy kantamaan 387 kilon kuormaa. Tällöin 1500 kilon kokonaispaino ylittyy.

Auton kokonaismassan löydät auton rekisteriotteesta, joten autosi paino on helppo selvittää.

Alla lista kaikista yleisistä renkaan kuormitusmerkinnöistä:

Luokka 61: 257kgLuokka 85: 515kgLuokka 109: 1030kg
Luokka 62: 265kgLuokka 86: 530kgLuokka 110: 1060kg
Luokka 63: 272kgLuokka 87: 545kgLuokka 111: 1090kg
Luokka 64: 280kgLuokka 88: 560kgLuokka 112: 1120kg
Luokka 65: 290kgLuokka 89: 580kgLuokka 113: 1150kg
Luokka 66: 300kgLuokka 90: 600kgLuokka 114: 1180kg
Luokka 67: 307kgLuokka 91: 615kgLuokka 115: 1215kg
Luokka 68: 315kgLuokka 92: 630kgLuokka 116: 1250kg
Luokka 69: 325kgLuokka 93: 650kgLuokka 117: 1285kg
Luokka 70: 335kgLuokka 94: 670kgLuokka 118: 1320kg
Luokka 71: 345kgLuokka 95: 690kgLuokka 119: 1360kg
Luokka 72: 355kgLuokka 96: 710kgLuokka 120: 1400kg
Luokka 73: 365kgLuokka 97: 730kgLuokka 121: 1450kg
Luokka 74: 375kgLuokka 98: 750kgLuokka 122: 1500kg
Luokka 75: 387kgLuokka 99: 775kgLuokka 123: 1550kg
Luokka 76: 400kgLuokka 100: 800kgLuokka 124: 1600kg
Luokka 77: 412kgLuokka 101: 825kgLuokka 125: 1650kg
Luokka 78: 425kgLuokka 102: 850kgLuokka 126: 1700kg
Luokka 79: 437kgLuokka 103: 875kgLuokka 127: 1750kg
Luokka 80: 450kgLuokka 104: 900kgLuokka 128: 1800kg
Luokka 81: 462kgLuokka 105: 925kgLuokka 129: 1850kg
Luokka 82: 475kgLuokka 106: 950kgLuokka 130: 1900kg
Luokka 83: 487kgLuokka 107: 975kgLuokka 131: 1950kg
Luokka 84: 500kgLuokka 108: 1000kgLuokka 132: 2000kg
Renkaan kuormitusluokat taulukkona.

Renkaan nopeusluokan merkintä

Renkaan nopeusluokka merkitään kirjaimella, joka kertoo suurimman mahdollisen nopeuden, mitä renkaalla saa ajaa. Tässä esimerkissä renkaan nopeusluokka on T, joten sillä saa ajaa enintään 190km/h nopeutta.

Autojen renkaita käsittelevä EU-direktiivi sanoo, että autossa täytyy olla sen teknistä huippunopeutta vastaava rengas. Vaikka autolla ei ikinä ajettaisikaan sen huippunopeutta, ajoneuvossa täytyy silti olla auton suurimman mahdollisen nopeuden kestävä rengas.

Renkaan nopeusluokka kertoo renkaan sallitun huippunopeuden.

Nopeusluokkien välillä on paljon vaihtelua, ja renkaiden suurimmat sallitut nopeudet eivät ylity edes moottoritienopeuksissa Suomessa. Paitsi tietenkin rata-ajossa sallittu nopeus on mahdollista ylittää. Myös muissa Euroopan maissa nopeusluokilla on enemmän väliä, esimerkiksi Saksassa, missä moottoriteillä voi ajaa niin nopeasti kuin haluaa.

Alhaalla on lista yleisimmistä renkaiden nopeusmerkinnöistä:

  • Nopeusluokka Q: 160km/h
  • Nopeusluokka S: 180km/h
  • Nopeusluokka T: 190km/h
  • Nopeusluokka H: 210km/h
  • Nopeusluokka V: 240km/h
  • Nopeusluokka W: 270km/h
  • Nopeusluokka Y: 300km/h

Renkaan DOT-merkintä

DOT-merkintä renkaassa kertoo ajankohdan, milloin rengas on valmistettu. DOT-merkintä on nelinumeroinen luku, jonka kaksi ensimmäistä kirjainta tarkoittavat valmistusviikkoa ja kaksi viimeistä numeroa tarkoittavat vuotta, minä rengas on valmistettu.

Viranomaiset suosittelevat renkaiden vaihtamista viimeistään, kun ne ovat kuusi vuotta vanhoja. Katsastuksessa kannattaa ottaa huomioon renkaiden kulutuspinnan lisäksi myös niiden yleinen kunto. Jos renkaassa on näkyvissä halkeamia, etenkin kyljessä, niin katsastusmies saattaa hylätä auton.

Renkaan DOT-merkintä kertoo sen valmistusviikon ja -vuoden. Tämä rengas on valmistettu viikolla 18 vuonna 2009.

Muita mahdollisia merkintöjä renkaassa

TL tai Tubeless: Rengas malliltaan tubeless, eli renkaassa ei ole sisärengasta.

TT: Tube-Type. Merkintä tarkoittaa, että rengas ei ole tubeless-mallia, vaan se tarvitsee sisärenkaan.

M+S: Mud and Snow. Tarkoittaa, että rengas on sopiva talvikäyttöön.

E4: Merkintä tarkoittaa, että rengas on E-hyväksytty.

XL tai EL: Tarkoittaa, että rengas kestää lisäkuormaa.

Talvirenkaat tunnistaa joissakin renkaissa ylimääräisestä lumihiutale-merkinnästä.

M+S -merkintä kertoo, että rengas sopii talviolosuhteisiin. Joskus renkaassa voi olla myös lumihiutaleen kuva.

Yhteenveto renkaiden merkinnöistä

Kaikissa renkaissa on yleiset merkinnät, kuten renkaan koko, vanteen koko, nopeusluokka ja painoluokka. Ne kannattaa ottaa huomioon, kun olet hankkimassa uutta rengasta. Talvirenkaissa on omat merkintänsä, jotka kertovat sopivuudesta talviajoon.

DOT-merkintä on todella hyödyllinen tieto, sillä moni tielläliikkuja ajelee varmasti vanhentuneilla renkailla. Eihän yli 6 vuotta vanha rengas välttämättä pilalla ole, mutta sen kumiseos on kuitenkin vanhentunutta eikä pito ole välttämättä enää yhtä hyvä kuin ennen.

Renkaiden kyljessä olevista merkinnöistä selviää paljon hyödyllistä tietoa.

Renkaiden kyljessä kerrotaan myös muuta perustietoa, kuten että se on tubeless-mallia. Käytännössä kaikki nykypäivänä käytössä olevat autonrenkaat ovat tubeless-renkaita, joissa ei ole sisäkumia. E4-merkintä löytyy myös jokaisesta renkaasta, sillä kaikkien tieliikennekäytössä olevien renkaiden täytyy olla E-hyväksyttyjä.

Toivottavasti löysit etsimäsi renkaan merkinnän artikkelista. Turvallisia kilometrejä!

Lue myös: Miksi renkaissa on karvoja? Renkaiden karvat selitettynä

5 kommenttia artikkeliin ”Mitä auton renkaiden merkinnät tarkoittavat?

  1. Paluuviite: Miksi renkaissa on karvoja? Renkaiden karvat selitettynä | Projektiloota

  2. Paluuviite: Kiitos Kimi! Räikkösen viimeinen kisa ja Formula 1 -ura | Projektiloota

  3. Paluuviite: Miten vähentää bensan kulutusta? Auton kulutuksen pienentäminen | Projektiloota

  4. Paluuviite: Miten usein talvirenkaat pitää vaihtaa? Talvirenkaiden käyttöikä | Projektiloota

  5. Paluuviite: Talvirengasvertailu 2022 – Parhaat talvirenkaat vertailussa | Projektiloota

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s