Auton renkaiden merkinnät tarkoittavat renkaiden eri ominaisuuksia. Renkaissa olevat merkinnät antavat tietoa sen mitoista, nopeusluokasta, rakenteesta ja kuormitusluokasta. Oikea rengaskoko riippuu auton vanteen koosta. Myös auton rekisteriotteessa kerrotaan sallitut rengaskoot.
Renkaan kyljessä oleva merkintä voi olla esimerkiksi: 205/55 R16 91T

Renkaan leveyden merkinnät millimetreinä
Renkaan kyljessä olevan tekstin ensimmäinen merkintä, tässä esimerkkitapauksessa 205, tarkoittaa renkaan leveyttä millimetreinä. Leveys mitataan renkaan kyljestä kylkeen, eli renkaan leveydellä ei tarkoiteta kulutuspinnan leveyttä.
Renkaan leveys vaikuttaa auton ajotuntumaan, sillä leveämpi rengas antaa paremman ajotuntuman. Tämän vuoksi kilpa-autoissa on yleensä leveämmät renkaat. Leveiden renkaiden huonona puolena voidaan pitää suurempaa rengasmelua sekä isompaa polttoaineenkulutusta. Leveässä renkaassa isompi osa renkaasta ottaa kiinni maahan, jolloin melu kovenee ja kitka lisääntyy.
Henkilöautojen renkaissa on otettu huomioon sekä kapeiden että leveiden renkaiden hyödyt. Tästä syystä tavalliseen maantieajoon tarkoitetut renkaat ovatkin kompromissi ajotuntuman, pidon, melun ja polttoaineenkulutuksen välillä.

Renkaan profiilisuhde merkittynä prosentteina
Renkaan profiilisuhde tarkoittaa renkaan korkeutta poikkileikkausleveydestä prosentteina. Profiilisuhde lasketaan siten, että ensin mitataan renkaan leveys. Tässä esimerkissä renkaan leveys on 205 millimetriä. Tämän jälkeen mitataan renkaan korkeus. Korkeus mitataan renkaan kulutuspinnasta siihen kohtaan, missä vanne tulee vastaan. Korkeutta ei siis mitata maasta renkaan päälle asti.
Renkaan korkeus suhteutetaan renkaan leveyteen, jolloin saadaan profiilisuhde. Tavallisesti renkaan korkeus suhteutettuna leveyteen on noin 55-65 prosenttia. Tässä esimerkissä profiilisuhde on 55 prosenttia.
Alle 50 prosentin profiilisuhteella varustetut renkaat voidaan luokitella matalaprofiilirenkaiksi. Matalan profiilin renkaat ovat siitä hyvät, että auto ohjaantuu nopeammin, ja kuski pystyy tekemään tarkempia ohjausliikkeitä. Toisaalta suuremman profiilin renkaat ovat mukavampia ajaa, ja isolla profiililla varustetut renkaat joustavat enemmän.

Renkaan rakenteen merkintä
Renkaiden kyljessä kerrotaan myös renkaan rakenne. Rakenne on merkitty lähes aina R-kirjaimella, joka tarkoittaa vyörengasta (radial). Käytännössä kaikki nykyaikaiset renkaat ovat vyörenkaita, eli kaikista löytyy merkintä “R”.
Vyörakenne tarkoittaa sitä, että rengas on vahvistettu vyön kaltaisilla rautalangoilla. Rautalangat ovat renkaan sisällä ja muodostavat yhdessä vyön, joka vahvistaa rengasta ja pitää sen muodossaan.
Voit lukea lisää renkaan valmistusprosessista artikkelista, jonka kirjoitin jokin aika sitten. Artikkeli käsittelee renkaan pinnassa olevia “karvoja” ja vastaa siihen, miksi renkaiden pinnalla on niitä. Tekstissä keskitytään kuitenkin muutenkin renkaan valmistukseen ja prosessiin.
Lue myös: Miksi renkaissa on karvoja? Renkaiden karvat selitettynä

Vanteen halkaisijan merkintä
Esimerkissä vanteen halkaisija on ilmoitettu renkaan rakenteen jälkeen. Tässä tapauksessa vanteen halkaisija on siis 16 tuumaa. Vanteen halkaisija vaikuttaa merkittävästi renkaan kokoon, koska se käytännössä määrittelee renkaan mitat.
Mitä suurempi vannekoko on sitä enemmän rengas yleensä maksaa. Jos vannekokoa kasvatetaan autossa, niin vastaavasti renkaan profiilin täytyy pienentyä, jotta rengas mahtuisi vanteineen autoon. Auton rekisteriotteessa on kuitenkin ilmoitettu ajoneuvoon sallittu vannekoko, ja uusi vanne saa poiketa enintään yhden tuuman sallitusta koosta. Muussa tapauksessa ajoneuvo pitää muutoskatsastaa.
Jos auton rekisteriotteessa siis ilmoitetaan vannekooksi 16 tuumaa, niin voit laittaa autoon 15 tai 17 tuuman vanteen ilman muutoskatsastusta.
Muutoskatsatuksen hinta on noin 45-60 euroa. Muutoskatsastukseen voi ilmoittautua ottamalla yhteyttä katsastusasemaasi. Tavallisen ajanvarauksen kautta muutoskatsastukseen ei yleensä pääse, vaan asia hoituu sähköpostilla tai soittamalla.

Renkaan kuormitusluokan merkinnät
Renkaan kuormitusluokka kertoo sen, miten paljon painoa rengas kestää. Tässä esimerkissä renkaan kuormitusluokka on 91, joten rengas kestää 615 kilon kuorman. Renkaiden kuormitusluokan täytyy olla yhteensopiva auton kanssa, jotta renkaat eivät joutuisi liian suuren kuormituksen alle. Numeron perässä mahdollisesti oleva merkintä “XL” tai “EL” tarkoittaa korotettua kuormitusluokkaa.

Renkaiden yhteenlasketun kuormitusluokan tulee ylittää auton kokonaispaino. Jos auto siis painaa esimerkiksi 1500 kiloa, niin paino jaetaan neljällä, koska renkaita on neljä. Tällöin jokaisen renkaan kantavuuden pitää olla vähintään 375 kiloa. Kuormitusluokan 75 renkaat täyttävät vaatimuksen, sillä jokainen rengas pystyy kantamaan 387 kilon kuormaa. Tällöin 1500 kilon kokonaispaino ylittyy.
Auton kokonaismassan löydät auton rekisteriotteesta, joten autosi paino on helppo selvittää.
Alla lista kaikista yleisistä renkaan kuormitusmerkinnöistä:
Luokka 61: 257kg | Luokka 85: 515kg | Luokka 109: 1030kg |
Luokka 62: 265kg | Luokka 86: 530kg | Luokka 110: 1060kg |
Luokka 63: 272kg | Luokka 87: 545kg | Luokka 111: 1090kg |
Luokka 64: 280kg | Luokka 88: 560kg | Luokka 112: 1120kg |
Luokka 65: 290kg | Luokka 89: 580kg | Luokka 113: 1150kg |
Luokka 66: 300kg | Luokka 90: 600kg | Luokka 114: 1180kg |
Luokka 67: 307kg | Luokka 91: 615kg | Luokka 115: 1215kg |
Luokka 68: 315kg | Luokka 92: 630kg | Luokka 116: 1250kg |
Luokka 69: 325kg | Luokka 93: 650kg | Luokka 117: 1285kg |
Luokka 70: 335kg | Luokka 94: 670kg | Luokka 118: 1320kg |
Luokka 71: 345kg | Luokka 95: 690kg | Luokka 119: 1360kg |
Luokka 72: 355kg | Luokka 96: 710kg | Luokka 120: 1400kg |
Luokka 73: 365kg | Luokka 97: 730kg | Luokka 121: 1450kg |
Luokka 74: 375kg | Luokka 98: 750kg | Luokka 122: 1500kg |
Luokka 75: 387kg | Luokka 99: 775kg | Luokka 123: 1550kg |
Luokka 76: 400kg | Luokka 100: 800kg | Luokka 124: 1600kg |
Luokka 77: 412kg | Luokka 101: 825kg | Luokka 125: 1650kg |
Luokka 78: 425kg | Luokka 102: 850kg | Luokka 126: 1700kg |
Luokka 79: 437kg | Luokka 103: 875kg | Luokka 127: 1750kg |
Luokka 80: 450kg | Luokka 104: 900kg | Luokka 128: 1800kg |
Luokka 81: 462kg | Luokka 105: 925kg | Luokka 129: 1850kg |
Luokka 82: 475kg | Luokka 106: 950kg | Luokka 130: 1900kg |
Luokka 83: 487kg | Luokka 107: 975kg | Luokka 131: 1950kg |
Luokka 84: 500kg | Luokka 108: 1000kg | Luokka 132: 2000kg |
Renkaan nopeusluokan merkintä
Renkaan nopeusluokka merkitään kirjaimella, joka kertoo suurimman mahdollisen nopeuden, mitä renkaalla saa ajaa. Tässä esimerkissä renkaan nopeusluokka on T, joten sillä saa ajaa enintään 190km/h nopeutta.
Autojen renkaita käsittelevä EU-direktiivi sanoo, että autossa täytyy olla sen teknistä huippunopeutta vastaava rengas. Vaikka autolla ei ikinä ajettaisikaan sen huippunopeutta, ajoneuvossa täytyy silti olla auton suurimman mahdollisen nopeuden kestävä rengas.

Nopeusluokkien välillä on paljon vaihtelua, ja renkaiden suurimmat sallitut nopeudet eivät ylity edes moottoritienopeuksissa Suomessa. Paitsi tietenkin rata-ajossa sallittu nopeus on mahdollista ylittää. Myös muissa Euroopan maissa nopeusluokilla on enemmän väliä, esimerkiksi Saksassa, missä moottoriteillä voi ajaa niin nopeasti kuin haluaa.
Alhaalla on lista yleisimmistä renkaiden nopeusmerkinnöistä:
- Nopeusluokka Q: 160km/h
- Nopeusluokka S: 180km/h
- Nopeusluokka T: 190km/h
- Nopeusluokka H: 210km/h
- Nopeusluokka V: 240km/h
- Nopeusluokka W: 270km/h
- Nopeusluokka Y: 300km/h
Renkaan DOT-merkintä
DOT-merkintä renkaassa kertoo ajankohdan, milloin rengas on valmistettu. DOT-merkintä on nelinumeroinen luku, jonka kaksi ensimmäistä kirjainta tarkoittavat valmistusviikkoa ja kaksi viimeistä numeroa tarkoittavat vuotta, minä rengas on valmistettu.
Viranomaiset suosittelevat renkaiden vaihtamista viimeistään, kun ne ovat kuusi vuotta vanhoja. Katsastuksessa kannattaa ottaa huomioon renkaiden kulutuspinnan lisäksi myös niiden yleinen kunto. Jos renkaassa on näkyvissä halkeamia, etenkin kyljessä, niin katsastusmies saattaa hylätä auton.

Muita mahdollisia merkintöjä renkaassa
TL tai Tubeless: Rengas malliltaan tubeless, eli renkaassa ei ole sisärengasta.
TT: Tube-Type. Merkintä tarkoittaa, että rengas ei ole tubeless-mallia, vaan se tarvitsee sisärenkaan.
M+S: Mud and Snow. Tarkoittaa, että rengas on sopiva talvikäyttöön.
E4: Merkintä tarkoittaa, että rengas on E-hyväksytty.
XL tai EL: Tarkoittaa, että rengas kestää lisäkuormaa.
Talvirenkaat tunnistaa joissakin renkaissa ylimääräisestä lumihiutale-merkinnästä.

Yhteenveto renkaiden merkinnöistä
Kaikissa renkaissa on yleiset merkinnät, kuten renkaan koko, vanteen koko, nopeusluokka ja painoluokka. Ne kannattaa ottaa huomioon, kun olet hankkimassa uutta rengasta. Talvirenkaissa on omat merkintänsä, jotka kertovat sopivuudesta talviajoon.
DOT-merkintä on todella hyödyllinen tieto, sillä moni tielläliikkuja ajelee varmasti vanhentuneilla renkailla. Eihän yli 6 vuotta vanha rengas välttämättä pilalla ole, mutta sen kumiseos on kuitenkin vanhentunutta eikä pito ole välttämättä enää yhtä hyvä kuin ennen.

Renkaiden kyljessä kerrotaan myös muuta perustietoa, kuten että se on tubeless-mallia. Käytännössä kaikki nykypäivänä käytössä olevat autonrenkaat ovat tubeless-renkaita, joissa ei ole sisäkumia. E4-merkintä löytyy myös jokaisesta renkaasta, sillä kaikkien tieliikennekäytössä olevien renkaiden täytyy olla E-hyväksyttyjä.
Toivottavasti löysit etsimäsi renkaan merkinnän artikkelista. Turvallisia kilometrejä!
Lue myös: Miksi renkaissa on karvoja? Renkaiden karvat selitettynä
Paluuviite: Miksi renkaissa on karvoja? Renkaiden karvat selitettynä | Projektiloota
Paluuviite: Kiitos Kimi! Räikkösen viimeinen kisa ja Formula 1 -ura | Projektiloota
Paluuviite: Miten vähentää bensan kulutusta? Auton kulutuksen pienentäminen | Projektiloota
Paluuviite: Miten usein talvirenkaat pitää vaihtaa? Talvirenkaiden käyttöikä | Projektiloota
Paluuviite: Talvirengasvertailu 2022 – Parhaat talvirenkaat vertailussa | Projektiloota