Kiitos Kimi! Räikkösen viimeinen kisa ja Formula 1 -ura

Tänään 12.12.2021 tuli päätökseensä yksi hienoimmista luvuista suomalaisessa urheiluhistoriassa. Abu Dhabin osakilpailu päättyi valitettavasti Kimi Räikköselle keskeytykseen. Autojen luotettavuus on tehnyt Räikköselle tepposet moneen kertaan hänen uransa aikana, mutta hienoja hetkiä mahtuu myös paljon hänen uralleen. Formulakuljettaja Kimi Räikkönen aloitti uransa vuonna 2001 Sauberin puikoissa. Muita Räikkösen talleja ovat olleet McLaren, Ferrari, Lotus ja Alfa Romeo.

Jos pitäisi valita yksi formulakuski ylitse muiden, niin itselleni valinta olisi selkeä. Kimi Räikkönen on ollut ehdottomasti vauhtinsa sekä sisunsa puolesta yksi parhaimmista formulakuskeista kautta aikain. Takaiskuja on ollut matkan varrella, mutta Räikkönen on kaikesta huolimatta saanut autostaan ja tiimistään kaiken mahdollisen irti.

Kimi Räikkönen päätti F1-uransa Alfa Romeon ratissa. Samassa tallissa, jossa aloitti uransa.

Kyseessä on formulasarjan kaikkien aikojen pisin ura, ja värikäs sellainen. Räikkönen on ajanut kaikkiaan viidessä tallissa kolmella vuosikymmenellä. Kilpailuja hänelle kertyi mittavan uransa aikana 348 kappaletta. Se on enemmän startteja kuin kenelläkään muulla kuljettajalla.

Kimi Räikkösen tallit 2001-2021

  • Sauber: Kausi 2001
  • McLaren: Kaudet 2002 – 2006
  • Ferrari: Kaudet 2007 – 2009
  • Välivuodet: Kaudet 2010 – 2011
  • Lotus: Kaudet 2012 – 2013
  • Ferrari: Kaudet 2014 – 2017
  • Alfa Romeo: Kaudet 2018 – 2021

Räikkösen ensimmäinen kausi formuloissa

Kimi Räikkönen aloitti formulauransa kaudella 2001 Sauberin ratissa. Ensimmäisessä kisassaan maaliskuussa 2001 hän sijoittui pisteille ollen seitsemäs. Suoritus oli vailla vertaansa, sillä yleensä formuloiden tulokaskuskeilta ei odoteta pistesijoja. Todelliset jättipotit tulivat Itävallan ja Kanadan osakilpailuissa, joissa Räikkönen sijoittui jopa neljänneksi.

Räikkösen ensimmäinen kausi olikin siis vertaansa vailla, ja lopullinen sijoitus oli 10. sija, mikä on kunnioitettava saavutus tulokaskuljettajalta. Sauber ei myöskään ollut varikon kilpailukykyisin auto, ja Räikkösen kokeneempi tallikaveri Nick Heidfeld keräsi kauden aikana ainoastaan kolme pistettä enemmän kuin Räikkönen.

Räikkösen ensimmäinen voitto formuloissa

Ensimmäinen kausi formuloiden kuninkuusluokassa oli siis varsinaista tykitystä. Epäilijöitä riitti, sillä Räikkösellä ei ollut juurikaan aiempaa kilpailukokemusta, mutta tulokaskauden jälkeen epäilijät hiljenivät. Ensimmäistä GP-voittoa saatiin kuitenkin odottaa jonkin aikaa, koska Sauberin vauhti ei riittänyt taistelemaan voitoista. 

Kaudeksi 2003 McLarenille siirtynyt Räikkönen otti kuitenkin ensimmäisen voittonsa Malesiassa, joka oli kauden toinen osakilpailu. Malesian GP:n voitto jäi kuitenkin Räikkösen kauden ainoaksi. Se ei silti estänyt häntä kahmimasta yhdeksää muuta palkintosijoitusta. Kauden lopussa Räikkönen oli pisteissä toisena heti Michael Schumacherin jälkeen, ainoastaan kaksi pistettä saksalaisen takana.

Räikkönen aloitti uransa McLarenilla, jonka autot olivat tunnettuja hopeasta väristään. Nykyään tallin väritys on kelta-sininen.

Räikkönen voittaa melkein maailmanmestaruuden

Kausi 2003 oli Räikkösen ensimmäinen McLarenilla ja hänen kolmas kautensa formuloissa. Vaikka Räikkönen voittikin ainoastaan yhden kilpailun, hän taisteli silti maailmanmestaruudesta Ferrarin Michael Schumacheria vastaan. Haaveet ensimmäisestä mestaruudesta kaatuivat kuitenkin McLarenin teknisiin ongelmiin. Räikkönen keskeytti kaudella 2003 kolme kilpailua, kun taas Schumacher jätti kesken ainoastaan yhden kisan.

Yksi keskeytys vähemmän Räikkösen ensimmäisellä kaudella McLarenilla, ja hän olisi hyvin todennäköisesti juhlinut maailmanmestaruutta. Niin lähellä Räikkösen mestaruus oli hänen kolmantena kautenaan formuloissa.

Sama luotettavuusongelma vaivasi McLarenia myös vuonna 2004, Räikkönen keskeytti kauden 18 osakilpailusta peräti kahdeksan. Lähes puolet Räikkösen kilpailuista päättyi siis keskeytykseen kaudella 2004. McLaren ei siis ollut mitenkään luotettava menopeli niihin aikoihin, vaikka nopeutta autosta löytyikin. Tallin suurin kilpailija, eli Ferrari, ei kärsinyt samasta ongelmasta. Vuonna 2004 mestaruutta juhli jälleen Michael Schumacher.

Kaudella 2005 mestaruus kävi jälleen lähellä, kun Ferrarin sijaan McLaren kamppaili tällä kertaa Renaultia vastaan. Tällä kaudella Ferrari kärsi ongelmista auton kanssa, ja Michael Schumacher keskeytti kauden 19 osakilpailusta kuusi.

Räikkönen taisteli maailmanmestaruudesta kaudella 2005 Renaultin Fernando Alonsoa vastaan. Räikkönen ja Alonso aloittivat formuloissa samana vuonna 2001, jolloin suomalainen peittosi Alonson selvin luvuin, ja espanjalainen jäi avauskautenaan 23. sijalle pisteissä. Räikkönen puolestaan oli 10.

Vuonna 2005 Renault oli nopea ja tekniikan puolesta varmempi kuin McLaren. Räikkönen ja Alonso voittivat molemmat seitsemän kilpailua kauden aikana, mutta Räikkönen keskeytti kilpailuista kaksi, Alonso puolestaan yhden. Kauden lopussa Alonso oli Räikköstä edellä 21 pistettä, joten tälläkin kertaa mestaruus oli lähellä.

Myös kausi 2006 oli mollivoittoinen Räikköselle, sillä kauden 18 osakilpailusta hän keskeytti peräti kuusi. Yhtäkään voittoa kausi ei Räikköselle suonut, ja hän oli MM-sarjan viides. Kauden kärkiviisikosta Räikkönen keskeytti ylivoimaisesti eniten kilpailuja, joten mahdollisuuksia olisi ollut paljon parempaankin sijoitukseen.

Räikkönen voittaa maailmanmestaruuden 2007

Kausi 2007 tarjosi lopulta kauan odotetun lopputuloksen, ja Räikkönen juhli ansaittua mestaruutta. Se suurin palkinto oli päässyt hyppysistä monta kertaa isojen luotettavuusongelmien takia McLarenin aikana, mutta 2007 ääni kellossa muuttui.

Räikkönen siirtyi kaudelle 2007 McLarenilta Ferrarille, kun kaikkien aikojen menestynein formulakuski Michael Schumacher lähti formuloista. Räikkösellä oli siis isot saappaat täytettävänä Ferrarilla, mutta se ei tuottanut suomalaiselle ongelmia. Ensimmäistä voittoa Ferrarin väreissä juhlittiin jo kauden avauskilpailussa Australiassa. Muut Räikkösen voitot kaudella tulivat Ranskassa, Iso-Britanniassa, Belgiassa, Kiinassa ja kauden päätöskilpailussa Brasialiassa.

Kamppailu mestaruudesta oli tiukka, sillä kauden viimeiseen osakilpailuun tultaessa Räikkönen oli MM-sarjaa johtavaa Lewis Hamiltonia seitsemän pistettä perässä. Lopulta Räikkönen voitti kilpailun selvällä erolla toiseksi sijoittuneeseen tallikaveriin Felipe Massaan ja kolmanneksi ajaneeseen Alonsoon.

Mestaruus oli todella ikimuistoinen, sillä keskenään riitelevät McLarenin tallikaverukset Hamilton ja Alonso jäivät molemmat yhden pisteen päähän Räikkösestä. Suomalainen voitti MM-tittelin 110 pisteellä, ja McLarenin riitapukarit jäivät molemmat 109 pisteeseen.

Räikkönen voitti mestaruuden Ferrarin ratissa, joten suomalaisten lisäksi hänen ajotaitonsa tekivät vaikutuksen italialaisiin. Räikkösen mestaruudesta on kulunut vuonna 2021 jo 14 vuotta, ja kukaan muu ei ole juhlinut mestaruutta Ferrarilla sen jälkeen.

Räikkönen voitti mestaruutensa Ferrarilla 2007.

Räikkösen välivuodet 2010 ja 2011 rallin parissa

Mestaruuden jälkeen Räikkönen ajoi Ferrarilla vielä vuosina 2008-2009, mutta sopimus päättyi yllättäen. Suomalaisella ei ollut tallipaikkaa kaudeksi 2010, joten hän päätti lähteä kokeilemaan taitojaan muihin moottoriurheilun lajeihin. Menestystä ei kuitenkaan tullut, ja kiinnostus formuloita kohtaan pysyi.

Räikkösen paluu formuloihin 2012

Formuloiden ystäville oli luvassa hyviä uutisia kaudeksi 2012, sillä Räikkönen teki paluun sarjaan Lotus-tallin väreissä. Räikkösen uudelta tiimiltä ei odotettu paljoakaan sen ensimmäisenä vuotena formuloissa, mutta Räikkönen antoi palaa kunnolla, vaikka auto ei ollutkaan paras mahdollinen.

Räikkönen sijoittui paluukaudellaan erinomaisesti kolmanneksi MM-pisteissä. Eroa tallikaveri Romain Grosjeaniin oli huimasti, sillä ranskalainen sijoittui vasta yhdeksänneksi kauden pistetilanteessa. Mestaruuden kaudella vei Red Bullin Sebastian Vettel.

Kausi 2012 oli ikimuistoinen, sillä Räikkönen palasi formuloihin ollen yhtä nopea kuin aina ennenkin.

Räikkösen paluu Ferrarille 2014

Kaudella 2014 Räikkönen siirtyi takaisin Ferrarille, mistä oli lähtenyt viisi vuotta aiemmin. Tilanne oli hyvin poikkeuksellinen, sillä kuljettajien ei ole nähty palaavan Ferrarin huipputiimiin kovin usein. Räikkösen kohdalla Ferrarin päättäjät tiesivät kuitenkin tehneensä virheen, joten suomalainen otettiin takaisin talliin.

Yksi syy Räikkösen palkkaamiselle takaisin oli myös se, että isolla rahalla talliin tuotu Fernando Alonso ei ollut pystynyt voittamaan maailmanmestaruutta Räikkösen tapaan. Santander-pankin sponsoroima Alonso ei pystynyt ajamaan Ferraria samalla tasolla kuin Räikkönen vuonna 2007, joten heikosti suoriutuneen espanjalaisen tilalle palkattiin Sebastian Vettel kaudeksi 2015.

Räikkönen ja Vettel tulivat hyvin toimeen Ferrarilla, ja suomalainen sai paljon kehuja saksalaiselta tallikaveriltaan. Mestaruus ei kuitenkaan käynyt lähellä Ferrarin kuskeilla, sillä Mercedes oli niin ylivoimainen Räikkösen ja Vettelin Ferrari-vuosina.

Viimeinen osakilpailuvoitto Räikköselle napsahti Ferrarin ratissa Texasin GP:ssä vuonna 2018.

Ferrari pyysi Räikkösen takaisin kaudeksi 2014.

Yhteenveto Räikkösen formulaurasta

Kaudet 2019-2021 Räikkönen ajoi Alfa Romeolla, jonka suorituskyky ei riittänyt taistelemaan kilpailuvoitoista. Räikkönen pystyi venymään auton puutteellisuudesta huolimatta aikamoisiin suorituksiin, kuten esimerkiksi Portugalissa kaudella 2020, jolloin hän ohitti ensimmäisellä kierroksella peräti 10 autoa.

Lisäksi Räikkönen muistetaan erityisesti sadekelin ajotaidoista, sillä suomalainen menestyi lähes poikkeuksetta haastavissa olosuhteissa. Räikkönen löysi pitoa aina jostakin silloin, kun muut kamppailivat märällä radalla.

Sitten on olemassa tietenkin kaikenlaisia kuolemattomia sutkautuksia, joita Räikkönen on toimittajille antanut haastatteluissa. Rattimies muistetaan kuitenkin teoista radalla, ei sanoista.

Itselleni Räikkösen MM-voitti 2007 on ehdottomasti yksi suomalaisen urheiluhistorian merkittävimpiä tapahtumia. Olen liian nuori muistamaan Mika Häkkisen hienot mestaruudet aiemmilta vuosilta, mutta taidoiltaan Räikkönen on varmasti samaa tasoa Häkkisen kanssa. Tietty Räikkösen persoona on yksi syistä, miksi hän on niin suosittu ympäri maailman. Hän toi formuloihin jotakin, mitä lajista puuttui.

Formuloista jää varmasti puuttumaan jotakin Kimin lähdön jälkeen.

Suomalaisella on rehellinen ja kaunistelematon tyyli, ja hän antaa tekojen radalla puhua puolestaan. Enpä muista kertaakaan, että Räikkösen ympärillä olisi ollut jotain formuloille tyypillistä draamaa. Se tekee suomalaisesta vieläkin arvokkaamman kuljettajan.

Jotain jää siis puuttumaan formuloista Räikkösen lähdön myötä. Jääkylmä kuljettaja, joka ajaa kovaa mutta rehellisesti ilman temppuja tai metkuja. 

Räikkönen aloitti uransa Sauberilla vuonna 2001, ja päätti sen tänään 12.12.2021 samassa tiimissä, jonka nimi on nyt Alfa Romeo. Voisi siis sanoa, että Jäämiehen ympyrä on tullut päätökseen.

Lue myös: Miksi bensan hinta nousee ja mikä vaikuttaa hintaan?

Lue myös: Mitä auton renkaiden merkinnät tarkoittavat?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s