Sähköpotkulaudalla voi jaa hiekalla tai maastossa, mutta useimmissa sähköpotkulaudoissa on todella pieni maavara. Jos sähköpotkulaudalla haluaa ajaa hiekalla tai maastossa, niin kannattaa hankkia siihen sopiva lauta. Voit myös muokata sähköpotkulaudastasi paremman hiekalle, esimerkiksi asentamalla isommat renkaat, jos se on vain mahdollista.
Moni sähköpotkulautailija tykkää ajaa kaupungissa, ja useimmiten skuutit ovatkin kaupunkikäyttöön suunniteltuja. Siksi joillekin hieman kauempana kaupungista asuville voi tulla mieleen ajatus sähköpotkulautailusta haastavassa maastossa. Suomi on kuitenkin iso maa, ja aika suuri osa meistä asuu jossakin muualla kuin kaupungissa.

Tiet voivat olla haastavia myös kaupungin keskustan ulkopuolella. Se saattaakin olla yksi syy, miksi vuokrattavalla sähköpotkulaudalla ei saa yleensä ajaa kaupungin keskusta-aluetta pidemmälle. Omalla potkulaudalla voi kuitenkin huristella juuri siellä, missä itse haluaa.
Tässä artikkelissa käydäänkin läpi eri vaihtoehtoja, miten sähköpotkulaudalla voi selviytyä hieman haastavammassa maastossa. Oikeastaan vaihtoehtoja on kolme: ajotyylin muuttaminen, sähköpotkulaudan muokkaaminen maastoon sekä viimeisenä maastoon sopivan sähköpotkulaudan hankkiminen.

Ajotyylin muuttaminen hiekalle ja maastoon sopivaksi
Sähköpotkulautailija voi aina muuttaa ajotyyliään sen mukaan, missä maastossa ajaa. Hiekalla tai vaihtelevassa maastossa renkaiden pito voi heikentyä, jos sähköpotkulaudassa ei ole maastorenkaita. Sileät renkaat luistavat tiellä, jonka pinnassa on hiekkaa ja irtokiviä, joten ajotyyliä kannattaa muuttaa varovaisemmaksi.
Hiekkatiellä ajaessa ei kannata tehdä äkkinäisiä käännöksiä, lautaa ei kannata myöskään kallistella paljoa, sillä se saattaa johtaa hallinnan menettämiseen. Äkkinäiset jarrutukset ja kiihdytykset saattavat myös heikentää renkaiden pitoa, ja skuutti saattaa alkaa liukua hiekalla.
Kaarteisiin on hyvä myös ajaa varovasti, sillä niissä on helppo menettää tasapaino vähäisen pidon vuoksi. Hiekalla ajaminen eroaa aika paljon kaupungin asvaltilla ajamisesta, joten pienempi pito kannattaa ottaa huomioon.

On myös hyvä pitää tietä silmällä mahdollisten kuoppien ja isojen kivien varalta. Tien kuntoa on hyvä pitää muutenkin silmällä ajaessa, jotta pystyt ennakoimaan paremmin tulevat tilanteet.
Sähköpotkulaudan muokkaaminen hiekalla ja maastossa ajoon
Sähköpotkulautoja ei ole yleensä suunniteltu maastoajoa varten, mutta lautaa voi muokata tiettyyn pisteeseen asti. Osia voi aina vaihtaa ja renkaiden paineita voi laskea, jotta skuutin iskunvaimennus paranisi. Tässä muutama muokkaus, mitä lautaan voi tehdä maasto-ominaisuuksien parantamiseksi.
Lue myös: Voiko sähköpotkulaudalla potkia tai ajaa ilman akkua?
Asenna skuuttiin maastorenkaat
Helpoin osa vaihtaa on renkaat. Yleensä sähköpotkulaudoissa on kaupunkiajoon suunnitellut sileät renkaat, joissa ei ole kovin syvää kuviointia. Sileät kaupunkirenkaat eivät ole todellakaan ihanteelliset maastoon juurikin irtohiekan ja kivien takia.

Onneksi renkaat on sopivan helppo vaihtaa maastoystävällisempiin, kunhan vain oikea rengaskoko löytyy. Ennen maastorenkaiden hankkimista kannattaa myös varmistaa, että uudet paksummat renkaat mahtuvat skuutin lokasuojien sisään. Liian isoja renkaita ei kannata laittaa, jos rengas sattuukin hinkkaamaan laudan rakenteisiin kiinni.
Isokokoiset nappularenkaat ovat hiekalle ja maastoon ihanteelliset, sillä ne antavat lisää pitoa skuutille. Samalla rengaspaineita voi vähentää huoletta, jotta joustavuutta saataisiin lisää. Syvät rengasurat puolestaan helpottavat irtokivien päältä ajoa.
Pienennä sähköpotkulaudan rengaspaineita
Sähköpotkulaudasta voi tehdä paremmin maastoon sopivan myös pienentämällä rengaspaineita. Pienempien paineiden ansiosta skuutin renkaat joustavat enemmän, ja potkulaudan jousitus paranee. Tällä tavalla saat paremman iskunvaimennuksen maastoajoa varten.
Lue myös: Sähköpotkulaudan rengaspaineet – Näin löydät oikeat paineet renkaisiin
Liian pieneksi paineita ei kuitenkaan kannata päästää, sillä rengas voi painua liian littanaan sen takia. Tyhjä ja kasaan painunut rengas puolestaan voi hajota helpommin, minkä takia rengas täytyy mahdollisesti vaihtaa.

Rengaspaineiden laskeminen onkin siis helppo tapa parantaa sähköpotkulaudan maasto-ominaisuuksia, mutta ei välttämättä paras mahdollinen. Parempien maastorenkaiden hankkiminen on aina toimivampi vaihtoehto kuin puolityhjillä renkailla ajaminen.
Asenna sähköpotkulautaan iskunvaimentimet
Yksi keino parantaa sähköpotkulaudan maasto-ominaisuuksia on asentaa siihen iskunvaimentimet. Jos sähköpotkulaudassa ei jo ole iskareita, niin niiden asentaminen saattaa olla hieman hankalaa. Vaimentimet vaativat kuitenkin tukevat kiinnitysraudat, jotta koko vaimenninjärjestelmä ei hajoaisi ajossa.
Sellaisiin lautoihin, joissa on jo valmiiksi iskunvaimentimet asennettuna, jykevämpien iskareiden asentaminen on paljon helpompaa. Kaikki kiinnityskohdat on jo paikallaan, joten helpoimmillaan jämerien iskunvaimentimien asentaminen onnistuu vain vaihtamalla muutaman osan.

Hyvien iskunvaimentimien asentaminen siis kannattaa, jos suinkin mahdollista. Ne parantavat sähköpotkulaudan kykyä ottaa vastaan isoja iskuja, kun ajetaan haastavissa oloissa. Pienillä renkailla ja huonolla iskunvaimennuksella varustetut kaupunkiajoon suunnitellut laudat eivät olisi läheskään yhtä hyviä maastoon.
Maastoon ja hiekalla ajoon sopivan sähköpotkulaudan hankkiminen
Jos ajat hiekkateillä ja maastossa paljon, niin silloin paras valinta on hankkia maastoajoon sopiva sähköpotkulauta. Nimenomaan maastoon suunniteltu sähköpotkulauta on ehdottomasti paras valinta, kun haluat ajaa maastossa tai hiekalla. Maastolaudoissa on valmiina isot renkaat sekä hyvä iskunvaimennus.
Useimmiten maastokäyttöön suunnitellussa sähköpotkulaudassa on myös iso akku ja tehokkaampi moottori. Monesti maastolaudoissa on myös kaksi moottoria yhden sijaan, joten molemmat renkaat ovat vetäviä pyöriä. Näiden ominaisuuksien ansiosta maastokäyttöön sopivat sähköpotkulaudat ovat varsinaisia tehopakkauksia.

Maastopotkulautojen huono puoli on se, että yleensä ne ovat astetta kalliimpia sähköpotkulautoja. Halvimmat kaupunkikäyttöön suunnitellut sähköpotkulaudat maksavat 250-350 euroa, kun taas maastolautojen hinta on yleensä lähemmäs 1000 euroa. Toisaalta, oma sähköpotkulauta voi maksaa itsensä takaisin muutamassa kesässä.
Lue myös: Onko sähköpotkulaudan ostaminen halvempaa kuin vuokraaminen?
Tässä joka tapauksessa muutama maastokäyttöön suunniteltu sähköpotkulauta, joita kannattaa harkita. Kaikki listan laudat on valittu E-Wheels -verkkokaupasta, joka toimii Norjasta käsin. Heillä on kuitenkin nopeat toimitusajat myös Suomeen. Kaikki listan laudat ovat erinomaisia valintoja maastoajoon.
E-Wheels E7 – sähköpotkulauta jämerällä iskunvaimennuksella

Jämerillä tuplaiskareilla varustettu E-Wheels E7 sähköpotkulauta on varmasti hyvä valinta, kun haluat selviytyä maastossa. Iskunvaimentimet löytyvät edestä ja takaa, joten molemmat renkaat on vaimennettu haastavaa maastoa varten.
Myös renkaat sopivat maastoajoon kuin nakutetut, sillä niissä on syvät urat ja ne ovat tarpeeksi isot hieman isompienkin monttujen välttämiseksi. Tässä mallissa molemmat renkaat ovat vetäviä, joten tehoa löytyy esimerkiksi jyrkkien ylämäkien kiipeämiseen.
Tehokkaiden levyjarrujen avulla skuutti pysähtyy helposti, joten sitä on helppo hallita koosta ja nopeudesta huolimatta.
- Nimi: E-Wheels E7
- Huippunopeus: 20km/h (laillinen) tai 65km/h (ei tieliikenteeseen)
- Moottorin teho: 4800W (yli sallitun)
- Akkutilavuus 15Ah
- Maksimikantama yhdellä latauksella: 70km
- Ajoaika: 8-12 tuntia
- Renkaat: 10 tuuman maastorenkaat
*Voit käydä tutustumassa E-Wheels E7 -sähköpotkulautaan E-Wheelsin nettisivuilla: E-Wheels E7 -sähköpotkulauta
Kaabo Mantis 8 – skuutti maastoon ja kaupunkiin

Kaabo Mantis 8 on sähköpotkulauta, jossa yhdistyvät hyvät maasto-ominaisuudet, mutta kaupungissakin ajo onnistuu näppärästi. Tämä skuutti on periaatteessa sekoitus maastolaudan ja kaupunkikäyttöön suunnitellun skuutin väliltä.
Tyylikkäässä Mantis 8 -laudassa on kaupunkiskuutin ulkonäkö, mutta siitä löytyy kuitenkin tavallista isommat renkaat sekä jykevä iskunvaimennus. Näiden ominaisuuksien ansiosta lauta toimii myös maatossa. Mihinkään liian haastavaan maastoon laudalla ei kuitenkaan kannata lähteä.
Lauta sopiikin siis erinomaisesti yhdistettyyn ajoon kaupungissa ja maastossa. Jos ajopaikkasi vaihtelee kaupungin ja maaseudun välillä, niin tässä saattaa olla todella hyvä vaihtoehto sinulle. Mantis 8 on myös kokoontaitettava, ja siinä on erinomainen 50 kilometrin kantama!
Huono puoli on kuitenkin se, että skuutin huippunopeus on 50km/h, eli tällä laudalla ei saa ajaa täydellä kaasulla kaupungissa. Skuutin maksiminopeus on 25km/h, joten lauta olisi hyvä rajoittaa sallittuun nopeuteen.
- Nimi: Kaabo Mantis 8
- Huippunopeus: 20km/h tai 50km/h (ei tieliikenteeseen)
- Moottorin teho: 1600W (yli sallitun)
- Akkutilavuus 18,2Ah
- Maksimikantama yhdellä latauksella: 50km
- Ajoaika: 8 tuntia
- Renkaat: 8 tuuman renkaat
*Käy katsomassa Kaabo Mantista E-Wheelsin verkkokaupassa: Kaabo Mantis 8 -sähköpotkulauta
E-Wheels E8 -sähköpotkulauta on paras valinta maastoon

Tässä on sähköpotkulauta, jota itse suosittelisin maastoajoon! E-Wheels E8 on rakenteeltaan jämerä, ja tämä sähköpotkulauta myös näyttää äärimmäisen hyvältä. Pidän etenkin siitä, että siinä on isot ajovalot keulalla. Tämä laite näyttää mielestäni tehokkaalta!
Itseasiassa laudasta myös löytyy tehoja, joten se ei ainoastaan näytä tehokkaalta. Laudassa on kaksi moottoria, joista kumpikin tuottaa 1600 watin tehon. Yhteensä tehoja löytyy siis varsin kunnioitettavat 3200 wattia. Suurista tehoista huolimatta lauta on nopeuden puolesta täysin laillinen, sillä sen saa myös 20km/h versiona. Tehoja laudassa on toki enemmän kuin sallittu 1000W.
En tiedä, mistä löytyisi parempi sähköpotkulauta maastoon. Tässä laudassa on hyvät maastorenkaat, erinomainen jousitus ja tarpeeksi tehoja. Lisäksi lauta on sallittu nopeutensa puolesta, joten se ei kulje liian lujaa.
- Nimi: E-Wheels E8
- Huippunopeus: 20km/h (laillinen)
- Moottorin teho: 1600W (yli sallitun)
- Akkutilavuus 26Ah
- Maksimikantama yhdellä latauksella: 150km
- Ajoaika: Noin 10-14 tuntia
- Renkaat: 9 tuuman nappularenkaat
*Tässä olisi minun valintani maastoon! Käy vilkaisemassa lautaa E-Wheelsin sivuilta: E-Wheels E8 -sähköpotkulauta
Kaabo Wolf Warrior 11 – skuutti, jossa on kaikkea

Tässä on varsinainen herkku, jollaista tuskin monelta löytyy… Kaabo Wolf Warrior 11 on sähköpotkulauta, jossa on lähes kaikkea mitä sähköpotkulaudassa voi vain olla. 80km/h huippunopeus tekee tästä skuutista ainutlaatuisen.
Moottorin teho on 1200 wattia, mutta niitä tulee kaksi kappaletta, molemmille renkaille omansa. Yhteensä moottoritehoa laudasta löytyy siis 2400W, joten ihan pieniin ylämäkiin tällä ei jää jumiin. Suuri teho ja huippunopeus tekevät laudasta ainutlaatuisen mutta myös laittoman. Ajo tapahtuu siis omalla vastuulla.
Kantama on tässä laitteessa myös huikea, koska sillä pääsee jopa 150 kilometriä yhdellä latauksella. Tällaista kantamaa tuskin löytyy kovin monesta sähköpotkulaudasta!
- Nimi: Kaabo Wolf Warrior 11
- Huippunopeus: 80km/h (ei laillinen)
- Moottorin teho: 1200W (yli sallitun)
- Akkutilavuus 35Ah
- Maksimikantama yhdellä latauksella: 150km
- Ajoaika: Noin 9 tuntia
- Renkaat: 11 tuuman maastorenkaat
*Tutustu tähän hirmuun E-Wheelsin nettisivuilla: Kaabo Wolf Warrior 11 -sähköpotkulauta
Yhteenveto hiekalla ja maastossa ajosta skuutilla
Näin artikkelin lopuksi voisin todeta, että maastoajo sähköpotkulaudalla on oma taiteenlajinsa. Skuutteja ei ole lähtökohtaisesti suunniteltu hiekalla tai maastossa ajoon, mutta se on toki mahdollista. Sähköpotkulautaa voi joko muokata maastoon sopivaksi tai sitten hankki maastoajoon suunnitellun menopelin.
Lähtisin ehkä muokkaamaan skuutista maastokelpoista, jos olisin ostanut esimerkiksi käytetyn sähköpotkulaudan. Silloin skuutissa olisi jo valmiiksi kulumisen jälkiä ja vaihdettavia osia, joten mahdollinen pieleen mennyt muokkaaminen ei harmittaisi niin paljon. Kallista sähköpotkulautaa en lähtisi muokkaamaan maastoon sopivaksi.

Jos rahaa on taskun pohjalla hieman enemmän, niin hankkisin suosiolla hiekalle ja maastoon sopivan sähköpotkulaudan. Esimerkiksi *E-Wheels E8 -sähköpotkulauta sai minut innostumaan toden teolla tätä artikkelia kirjoittaessani. Laitteessa on jotain, mikä puhuttelee minua. Harmi vain, että moottorin tehojen puolesta lauta on laiton tieliikenteeseen.
Jos olet kokematon sähköpotkulautailija, niin maastoon ei kannata lähteä ihan tuosta vain. Kannattaa hankkia tuntumaa ajamiseen ihan normaaleissa olosuhteissa. Hiekalla ja maantiellä saattaa tulla vastaan tilanteita, joissa skuutti on vaikeammin hallittavissa kuin asvaltilla.
Hyvää maastoajoa, tai kaupunkicruisailua jos ajat jatkossakin asvalttibaanalla!
Lue myös: Voiko sähköpotkulaudalla ajaa sateella? Skuutista vedenkestävä
Lue myös: Voiko sähköpotkulaudalla ajaa talvella? Vinkit talviajoon
Paluuviite: Onko sähköpotkulaudan ostaminen halvempaa kuin vuokraaminen? | Projektiloota
Paluuviite: Kuinka virittää sähköpotkulauta? Skuutin virittäminen | Projektiloota
Paluuviite: Voiko sähköpotkulaudalla ajaa talvella? Vinkit talviajoon | Projektiloota
Paluuviite: Voiko sähköpotkulaudalla ajaa vesisateessa? Skuutista vedenkestävä | Projektiloota
Paluuviite: Sähköpotkulauta ja sen hinta – Miten paljon skuutti maksaa? | Projektiloota