Miten usein talvirenkaat pitää vaihtaa? Talvirenkaiden käyttöikä

Talvirenkaat kannattaa vaihtaa uusiin 6 vuoden välein tai sitten, kun talvirenkaassa on kulutuspintaa jäljellä 3 mm tai alle, mieluummin toki jo aiemmin. Useat rengasvalmistajat suosittelevat, että yli kuusi vuotta vanhoilla talvirenkailla ei ajettaisi. Liian vanhat talvirenkaat saattavat olla kovettuneet ja halkeilleet.

Renkaita kannattaa siis pitää silmällä, jotta pysyt kartalla niiden kunnosta. Kaikissa uusissa autoissa on rengaspainetunnistimet, mutta järjestelmä ei havaitse renkaiden luonnollista kulumista. Rengaspaineiden valvontajärjestelmä mittaa ainoastaan renkaiden sisällä olevaa painetta.

Talvirenkaat täytyy vaihtaa uusiin joko 10 vuoden välein tai, kun renkaissa on alle 3 millimetriä kulutuspintaa jäljellä.

Joissakin talvirenkaissa voi olla numeromerkinnät kulutuspinnassa, jolloin renkaan kulutuspinnan tarkistaminen on todella helppoa. Jos minkäänlaista asteikkoa ei ole olemassa, talvirenkaan kulutuspinnan voi tarkistaa myös kolikon, pienen viivoittimen tai sitten tarkoitukseen tehdyn työkalun avulla. 

Jos olet aikeissa hankkia uudet talvirenkaat autoosi, niin kannattaa vilkaista Projektiloodan talvirengasvertailu. Vertailussa on mukana 10 eri hintaista ja laatuista nastarengasta. Voit käydä lukemassa artikkelin alla olevasta linkistä.

Lue myös: Talvirengasvertailu 2022 – Parhaat talvirenkaat vertailussa

Talvirenkaan iän selvittäminen

Talvirenkaan iän saa selville renkaan kyljestä, sillä kumin kylkeen on merkitty renkaan valmistusvuosi ja -viikko. Merkintää kutsutaan DOT-merkinnäksi. Valmistusvuoden ja -viikon tietäminen on tärkeää etenkin, jos olet ostamassa käytettyjä renkaita. Merkintä on hyödyllinen myös silloin, kun haluat varmistua siitä, että omat talvirenkaasi eivät ole liian vanhat.

Kuten artikkelin alussa todettiin, talvirenkaat olisi hyvä vaihtaa uusiin 6 vuoden välein. Kuudessa vuodessa talvirenkaiden kumipinta alkaa kovettua ja halkeilla, jolloin renkaan pito kärsii, etenki märällä ajokelillä.

Alla on kuva talvirenkaan iän kertovasta DOT-merkinnästä. Ensimmäiset kaksi numeroa kertovat renkaan valmistusviikon ja jälkimmäiset kaksi numeroa kertovat valmistusvuoden. Jos haluat tietää lisää renkaan merkinnöistä, kannattaa lukea alla oleva Projektiloodan artikkeli aiheesta.

Lue myös: Mitä auton renkaiden merkinnät tarkoittavat?

DOT-merkinnästä selviää, että kuvan rengas on valmistettu viikolla 18 vuonna 2009.

Miksi talvirenkaat kannattaa vaihtaa uusiin?

Jos talvirenkaan kulutuspinta on alle 3 millimetriä, poliisi voi antaa renkaista sakot. Auto ei myöskään mene katsastuksesta läpi, jos renkaiden kulutuspinta on liian ohut. Talvirenkaat alkavat kuitenkin menettää pitoa jo, kun kulutuspintaa on jäljellä alle 5 millimetriä. Kolme millimetriä on siis laissa määritelty ehdoton alaraja.

Toinen asia, joka voi estää renkaiden pääsemisen läpi katsastuksesta on talvirenkaiden nastojen puute. Nastoja täytyy olla yhtä paljon kaikissa talvirenkaissa, ja nastamäärä saa poiketa parhaimman ja huonoimman renkaan välillä enintään 25 prosenttia.

Esimerkiksi, jos auton parhaassa nastarenkaassa on nastoja jäljellä 100 kappaletta, niin silloin huonoimmassa talvirenkaassa täytyy olla vähintään 75 nastaa. Tällä tavalla varmistetaan, että jokaisessa auton renkaassa on yhtä hyvä pito.

Jos auton nastarenkaissa on liian suuri ero nastojen määrässä, auto ei välttämättä mene katsastuksesta läpi.

Kulumisen lisäksi talvirenkaat kannattaa vaihtaa uusiin, jos ne ovat yli 6 vuotta vanhat. Talvirenkaiden kumi kovettuu ajan kuluessa, etenkin jos renkaita säilytetään kesäisin paikassa, mihin paistaa aurinko. Jos talvirenkaiden kumipinta on kovettunut ja halkeillut, niissä ei välttämättä ole enää yhtä hyvää pitoa, kuin mitä talvella tarvittaisiin.

Miten uudet talvirenkaat vaihdetaan vanteille?

Uudet talvirenkaat asennetaan vanteille rengaslaitteen avulla. Renkaiden asennusta varten talvirenkaat ja vanteet täytyy viedä rengasliikkeeseen. Rengaslaitteet ovat kalliita, eikä sellaista ole yleensä kannattavaa hankkia omaan autotalliin. Renkaiden asennuksen jälkeen vanne ja rengas tasapainotetaan tasapainotuslaitteen avulla.

Ennen kuin uusi rengas asetetaan vanteelle, vanha rengas täytyy ottaa pois vanteelta. Vanha rengas täytyy tyhjentää ilmasta ennen renkaan irrottamista vanteesta. Vanne sekä vanha rengas asetetaan rengaslaitteeseen, minkä jälkeen rengaslaite alkaa pyörittämään rengasta. Renkaan ja vanteen väliin asennettu kiila nostaa vanhan renkaan pois paikoiltaan.

Kun rengas on saatu kammettua laitteen avulla pois vanteelta, vanha rengas otetaan pois laitteesta, jolloin ainoastaan vanne jää laitteeseen. Tämän jälkeen uusi rengas asetetaan vanteen päälle. Uuden renkaan asennuksessa tulee olla tarkka sillä rengas täytyy asentaa vanteelle oikein päin pyörimissuunnan mukaan. Joihinkin renkaisiin on merkitty pyörimissuunta, mutta kaikissa ei sitä ole. Tällöin rengas voidaan asentaa kummin päin tahansa.

Uudet talvirenkaat asennetaan vanteille yleensä rengasliikkeessä.

Uuden renkaan asennuksessa täytyy myös huomioida rengasventtiilin sijoittuminen. Moniin renkaisiin on merkitty kohta, mihin vanteessa olevan venttiilin aukon pitäisi osua. 

Kun uusi rengas on asetettu vanteen päälle valmiiksi, rengaslaitetta aletaan jälleen pyörittämään. Sama kiila, joka nosti vanhan renkaan vanteelta, painaa nyt uuden renkaan paikalleen vanteelle. Kun uusi rengas on onnistuneesti vanteella, se voidaan täyttää ilmalla, jolloin rengas asettuu vanteelle täydellisesti.

Talvirenkaiden tasapainotus

Kun uusi rengas on paikallaan vanteella, talvirengas täytyy tasapainottaa. Palvelu kuuluu yleensä renkaanvaihdon hintaan tai sitten sitä tarjotaan renkaiden vaihdon yhteydessä. Uusi vanteelle asennettu talvirengas tulee aina tasapainottaa, sillä muuten ajo on epätasaista ja rengas saattaa pitää ääntä tai tärinää.

Rengas asetetaan vanteineen tasapainotuskoneeseen, joka alkaa pyörittää rengasta. Pyörittämisen jälkeen laite pysähtyy ja osoittaa vanteen kohdan, johon täytyy lisätä paino. Tasapainotuskoneen mallista riippuen osoitus saattaa tapahtua joko laserin avulla tai sitten vanhemmissa koneissa jonkin muun merkin avulla. Kone kertoo myös tarvittavan painon määrän.

Painot asennetaan vanteeseen, minkä jälkeen rengasta pyöritetään laitteessa vielä kerran. Jos laite näyttää renkaan olevan kunnossa, uusi talvirengas on valmis käytettäväksi. Tasapainotus on tärkeä toimenpide, sillä vaikka kumista valmistettu rengas ja auton vanne ovat pyöreitä ja muodoltaan tasaisia, niiden paino saattaa silti heitellä.

Tasapainot asennetaan peltivanteen reunaan.

Vanteisiin asennettavien painojen avulla renkaista saadaan tasaisia, ja niillä on mukavampi sekä turvallisempi ajaa. Peltivanteisiin asennetaan vanteen ulkopuolelle tulevia painoja, jotka ovat helposti havaittavissa vanteen kyljessä. Alumiiniseen vanteeseen asennetaan liimapainoja, jotka ovat piilossa vanteen sisäpuolella.

Talvirenkaiden ominaisuudet

Talvirenkaiden kuviointi, nastat ja materiaali saattavat vaihdella paljonkin. Onnistunut talvirenkaan suunnittelu sekä laadukkaat materiaalit vaikuttavat siihen, miten hyvä pito renkaalla on jäällä ja lumella. Kuviointi puolestaan vaikuttaa siihen, miten hyvin rengas pystyy syrjäyttämään vettä märällä kelillä. 

Nastojen määrä ja muotoilu vaikuttavat siihen, miten hyvin auto ohjautuu ja pysähtyy jäällä. Joissakin renkaissa, kuten Nokian Hakkapeliitassa on kahdenlaisia nastoja. Talvirenkaan keskiosassa on tietynlaisia nastoja antamassa pitoa, ja renkaan laidoissa on nastoja, jotka antavan sivuttaispitoa.

Ominaisuudet vaikuttavat paljon siihen, miten rengas käyttäytyy eri tilanteissa.

Pidon lisäksi renkaan suunnittelu ja laatu vaikuttavat siihen, millainen renkaan vierintävastus on. Mitä suurempi vierintävastus, sitä enemmän rengas kuluttaa polttoainetta. Pienemmän vierintävastuksen renkaat säästävät siis polttoainekuluissa tai sähkökuluissa, jos sinulla on sähköauto.

Kalliit vai halvat talvirenkaat?

Halvat talvirenkaat voivat olla hyvä valinta, jos ajoa ei tule talven aikana paljoa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että elämässä voi tapahtua aina muutoksia, ja auton tarve saattaakin yllättäen lisääntyä. Siksi hyvät talvirenkaat kannattaa hankkia joka tapauksessa. 

Kalliimmat talvirenkaat ovat yleensä testien ja talvirengasvertailujen parhaita, mutta se näkyy myös hinnassa. Hinnaltaan korkeammat renkaat ovat yleensä myös taloudellisempia, joten ne kuluttavat vähemmän polttoainetta. Tämä kannattaa pitää mielessä uusia talvirenkaita hankkiessa, sillä renkaiden hieman kalliimpi hinta saattaa maksaa itsensä takaisin pienemmän polttoainekulutuksen ansiosta.

Kumho Wintercraft Ice W132 on talvirengas halvemmasta päästä.

Esimerkiksi Kumho Wintercraft Ice W132 on edullinen talvirengas, joka ei maksa paljoa. Rengas ei ole testien paras, mutta siinä on reippaasti nastoja ja hyvä kuviointi. Wintercraft sopiikin siis hyvin epäsäännölliseen talviajoon, kun autolla ei ajeta liian haastavissa olosuhteissa.

*Svenska Gummihuset:

Hakkapeliitta 8 on kotimaisen suunnittelutyön tulos.

Nokian Hakkapeliitta 8 on puolestaan hieman kalliimpi talvirengas, joka on kuitenkin kohtuullisen hyvä hintainen. Kyseessä on todella hyvä nastarengas, joka ei kuitenkaan maksa liikoja. Nokian Hakkapeliitassa on kahdenlaisia nastoja, jotta renkaassa olisi pitoa sekä renkaan keskiosassa että sivuilla.

*Svenska Gummihuset:

Yhteenveto talvirenkaiden uusimisesta

Talvirenkaat on hyvä uusia, kun vanhat renkaat alkavat olla lopussa. Talvella ajaessa kannattaa pelata varman päälle, koska olosuhteet ovat haastavat ja onnettomuuksia voi sattua herkemmin. Hyvässä kunnossa olevat renkaat vähentävät riskiä joutua ongelmiin.

Talvirenkaiden ikää ja kulutuspintaa kannattaa pitää silmällä, koska molemmat vaikuttavat siihen, miten rengas käyttäytyy ja miten hyvin autoa pystyy hallitsemaan talviajossa. On helpompaa hankkia uudemmat talvirenkaat kuin kunnostaa rikkoutunut auto ja ottaa vastaan mahdollisesta onnettomuudesta aiheutuvat nousseet vakuutusmaksut.

Toivottavasti artikkelista oli hyötyä ja se vastasi kysymyksiin, jos sinulla oli sellaisia talvirenkaan käyttöikään liittyen.

Turvallista talviajoa!

Lue myös: Talvirengasvertailu 2022 – Parhaat talvirenkaat vertailussa

Yksi kommentti artikkeliin ”Miten usein talvirenkaat pitää vaihtaa? Talvirenkaiden käyttöikä

  1. Paluuviite: Talvirengasvertailu 2022 – Parhaat talvirenkaat vertailussa | Projektiloota

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s