Apukäynnistin tai starttiboosteri toimii käynnistimen sisällä olevalla akulla, joka antaa auton akulle käynnistykseen tarvittavan virtapiikin. Apukäynnistintä käytetään siten, että käynnistimen punainen johto kytketään auton akun plus-napaan ja musta johto kytketään akun miinus-napaan. Tämän jälkeen auto startataan, ja auton pitäisi lähteä käyntiin.
Starttiboosteri, tai viralliselta nimeltään apukäynnistin, on näppärä apu talvella. Auton akku ei kestä ikuisesti, joten jossain vaiheessa akun teho alkaa hiipua. Valitettavasti akun tehon vähentyminen huomataan vasta talvella, kun auton akku joutuu kovemmalle rasitukselle.

Talvella apukäynnistin voi pelastaa monen autoilijan päivän, koska pahimman sattuessa sinun ei tarvitse kysellä apuvirtaa muilta autoilijoilta. Joissain tapauksissa starttiboosteri voi olla myös parempi vaihtoehto kuin apuvirran antaminen toisen auton akusta.

Apukäynnistimen osat ja rakenne
Tärkeimmät osat apukäynnistimessä ovat sisäänrakennettu akku ja käynnistyskaapelit. Kaikki apukäynnistimet eivät ole rakenteeltaan aivan samanlaisia ja niiden akun koko sekä kaapelien pituus vaihtelee. Molemmat ominaisuudet vaikuttavat starttiboosterin käyttöön. Lisäksi apukäynnistimen latausnäyttö ja käyttötapa saattaa vaihdella mallista riippuen. Ohjeet kannattaa aina lukea ennen laitteen käyttämistä.
Alla olevassa kuvassa on kuvattuna AX4-apukäynnistimen osat ja rakenne. AX4 on IP67-vedenkestävä, joten kyseessä on tukevaa tekoa oleva apukäynnistin.

Starttiboosterin osat
- Sisäänrakennettu akku
- Käynnistyskaapelit
- Käynnistyskaapelien merkkivalo
- Akun merkkivalo
- Virtanappi
Olen itse käyttänyt *AX4-apukäynnistintä jo muutaman talven ajan ja voin sanoa, että yllätyin laitteen tehosta sekä helppokäyttöisyydestä. AX4 on nopea ladata, ja yhdellä täyteen ladatulla akulla pystyy käynnistämään auton jopa 10 kertaa. En tiedä, pitääkö 10 käynnistyskertaa paikkansa, mutta ainakaan muutamalla käyttökerralla akkua ei kulu juuri yhtään. Muutaman kerran olen ladannut myös puhelimen täyteen tällä laitteella.
Voit tutustua AX4-apukäynnistimeen tarkemmin Happy Anglerin verkkokaupassa.
*Happy Angler: AX4-apukäynnistin
Miten apukäynnistintä käytetään?
Apukäynnistin kytketään ensin auton akkuun siten, että käynnistimen punainen johto laitetaan kiinni auton akun plus-napaan ja musta johto kytketään miinus-napaan. Autossa ei saa olla virrat päällä, kun apukäynnistin kytketään akkuun. Kannattaa myös varmistaa, että auton ilmastointilaite ja valot on sammutettu, jotta turhasta sähkönkulutuksesta päästään eroon.
Kun täyteen ladattu apukäynnistin on kytketty autoon, apukäynnistimen voi laittaa päälle. Starttiboosterin mukana tulevat ohjeet kannattaa lukea, koska käyttötavat saattavat vaihdella sen mukaan, mikä apukäynnistin on kyseessä. Tämän artikkelin ohjeet ovat vain yleisohjeet.
Kun apukäynnistin on kytketty auton akkuun ja laite on päällä, autoa voi yrittää startata. Jos auto lähtee käyntiin, voit jättää moottorin käyntiin ja ottaa apukäynnistimen írti auton akusta. Irrottaminen aloitetaan miinus-johdosta, jotta mahdollinen kipinöinti vältettäisiin. Punainen plus-johto otetaan irti viimeisenä.
Muista ladata apukäynnistin käytön jälkeen, jos sen akku on tyhjentynyt.
Voit katsoa alta Projektiloodan Youtube-videon apukäynnistimen käytöstä. Muista tilata Projektiloodan Youtube-kanava, jotta saat ilmoituksen uusista mielenkiintoisista videoista!
Entä jos auto ei lähde käyntiin starttiboosterin avulla?
Jos autosi ei lähde käyntiin edes apukäynnistimen avulla, vika saattaa olla jossakin muualla kuin akussa. Kannattaa myös tarkistaa, että akun navat ovat kunnossa. Jos plus- ja miinus-navassa on hapettumaa tai roskaa, apukäynnistin ja auton omat kaapelit eivät välttämättä saa tarpeeksi hyvää kosketusta akkuun. Tällöin akun navat kannattaa puhdistaa tarkoitukseen sopivilla välineillä.
Vika saattaa olla myös esimerkiksi starttimoottorissa tai sytytystulpissa. Jos auto ei edes yritä lähteä käyntiin, starttimoottori saattaa olla hajalla. Epätasainen käyntiääni saattaa viitata huonoihin tai vanhentuneisiin sytytystulppiin.
Starttiboosterin hyvät ja huonot puolet
Starttiboosterissa, eli apukäynnistimessä ei oikeastaan ole huonoja puolia. Jos sinulla sattuu olemaan käytössäsi 50-100 euroa rahaa, jonka voisi laittaa kiinni näppärään apuvälineeseen, niin en keksi mitään syytä, miksi apukäynnistintä ei kannattaisi hankkia. Talvella ja joskus kesälläkin akun tyhjentyminen saattaa yllättää, ja apukäynnistin on helppo ratkaisu ongelmaan.
Ainoa huono puoli laitteessa taitaa olla se, että starttiboosteri täytyy muistaa ladata aina käytön jälkeen. Tyhjää apukäynnistintä ei kannata pitää autossa mukana, koska siitä ei yksinkertaisesti ole mitään hyötyä. Apukäynnistin kannattaakin siis tuoda välillä kylmästä autosta sisälle lämmittelemään ja latautumaan uutta koitosta varten.

Hyviä puoli sen sijaan riittää vaikka millä mitalla, etenkin jos olet hankkinut laadukkaan apukäynnistimen, kuten esimerkiksi jo aiemmin mainittu AX4-starttiboosteri.
Apukäynnistimen hyvät puolet:
- Todella kätevä apu, jos auton akku on tyhjä
- Helppo ja nopea käyttää
- Iso akkukapasiteetti, joka riittää pitkään (mallista riippuen)
- Myös puhelimen ja muiden laitteiden lataaminen onnistuu (mallista riippuen)
Huonot puolet:
- Lataaminen saattaa joskus unohtua
Starttiboosteri onkin siis kannattava hankinta autoilijalle. Se saattaa olla hyvä ostos myös ihmiselle, jolla ei ole omaa autoa. Apukäynnistin nimittäin toimii suurena akkupankkina, jota voi käyttää puhelimen tai muun laitteen lataamiseen. Joissakin apukäynnistimissä on myös tehokas taskulamppu. Kyseessä onkin siis laite, josta voi olla monenlaista hyötyä.
Mikä apuvirtakäynnistin kannattaa hankkia?
Autoilijan kannattaa hankkia se apukäynnistin, joka parhaiten sopii hänen käyttöönsä. Tietenkin budjetti ja käytettävissä olevan rahan määrä ratkaisee myös, sillä halvimmat starttiboosterit maksavat noin 50 euroa, kun taas kalliimmasta päästä oleva apukäynnistin on hinnaltaa jo useita satoja euroja.
Akun tilavuus sekä muut ominaisuudet vaihtelevat apukäynnistimen hinnasta riippuen. Kalliimmissa starttiboostereissa on yleensä isompi akku ja enemmän ominaisuuksia, esimerkiksi taskulamppu sekä kattava valikoima erilaisia latausportteja.

Esimerkiksi C-PWR -apukäynnistin 7Ah akulla on starttiboosteri, joka on halvemman hintaluokan laite. Sillä on hintaa vain 67 euroa, mikä on todella halpa hinta apukäynnistimelle. Tätä apuvirtakäynnistintä pystyy lataamaan sekä verkkovirralla että auton tupakansytyttimestä. Pienen kokonsa ansiosta laite kulkee helposti mukana. Kyseessä onkin siis hyvä apulaite, jota voi pitää mukana autossa.
Kännykkää tai älylaitteita tällä laitteella ei kuitenkaan voi ladata, koska siitä ei löydy lataukseen tarvittavia USB-portteja. Kyseessä on kuitenkin edullinen starttiboosteri, joka sopii auton käynnistämiseen!
*Virtasenkauppa: C-PWR -apukäynnistin

Hieman kallimmassa hintaluokassa on puolestaan Noco Boost HD GB70 -apukäynnistin, joka pystyy auttamaan autoja, joissa on hieman isompi moottori. GB70 toimii jopa kahdeksan litran bensiiniautoissa ja kuuden litran dieselautoissa. Laite pystyy siis apukäynnistämään myös esimerkiksi työkoneita. Hintaa tällä vähän jytkymmällä käynnistimellä on 399 euroa, eli mikään halpa laite ei ole kyseessä.
Tästä starttiboosterista löytyy tarvittavat portit myös puhelimen ja kannettavan tietokoneen lataamiseen, joten kyseessä on myös näppärä varavirtalähde. GB70-apukäynnistin ei vahingoita auton elektroniikkaa, joten voit huoletta käynnistää myös uudemman auton.
*Virtasenkauppa: Noco Boost HD GB70 -apukäynnistin
Yhteenveto apukäynnistimen toiminnasta ja käytöstä
Apukäynnistin on todella yksinkertainen laite käyttää, mutta laitteen ohjeet kannattaa aina lukea ennen käyttöä. Plus- ja miinus-johtojen kytkeminen oikeassa järjestyksessä kannattaa muistaa, jotta vältyttäisiin mahdollisilta kipinöiltä. Auton käynnistämisen lisäksi starttiboosteria pystyy käyttämään myös moneen muuhun tarkoitukseen, esimerkiksi puhelimen tai muun älylaitteen lataamiseen.

Starttiboostereita on markkinoilla monenlaista eri mallia, eikä valinnanvara takuulla lopu kesken. Ominaisuuksia on myös erilaisia mallista ja valmistajasta riippuen. Yksi parhaimmista apukäynnistimistä on kuitenkin omasta mielestäni *AX4, koska siitä on minulla runsaasti hyviä kokemuksia.
Lähes kaikki apukäynnistimet ovat pienikokoisia, joten ne kulkevat helposti mukana autossa tai muun kulkupelin mukana. Ennen apukäynnistimen hankkimista kannattaa myös varmistaa, miten isolle autolle laite sopii. Pienimmillä starttiboostereilla ei välttämättä saa esimerkiksi traktoria tai suurempaa autoa käyntiin.
Toivottavasti artikkelista oli hyötyä, ja ehkäpä sait ideoita starttiboosterin hankintaan!
Lue myös: Raitisilmasuodattimen vaihto – Miten auton sisäilmasuodatin vaihdetaan?
Paluuviite: Miten aggregaatti toimii ja miten se kytketään? | Projektiloota